امسال، 50 رشته قنات با خودیاری کشاورزان در استان چهارمحال و بختیاری، لایروبی شد که 300 هکتار از زمین های کشاورزی را آبیاری می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مسئول قنوات سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: این قنوات با خود یاری، مشارکت و اعتبارات خصوصی کشاورزان، زیر نظر کارشناسان جهادکشاورزی استان، در مدت سه ماه لایروبی شدند.

سید طاهر نوربخش، با اشاره به اینکه لایروبی قناتها، آبدهی آنها را 150 لیتر در ثانیه افزایش می دهد، افزود: با لایروبی قنوات، 300 هکتار از زمین های کشاورزی این استان آبیاری می شود.

وی گفت: لایروبی، لوله گذاری، کول‌گذاری و حفر چاه های جانبی، از مراحل مرمت و بازسازی این قنوات است که برای اجرای آن چهار میلیارد ریال هزینه شد.
وی افزود: از مجموع قنوات استان چهارمحال و بختیاری، یک سوم آن ها کاملاً خشکیده و دو سوم دیگر بین 40 تا 80 درصد کاهش آبدهی دارند.

هم اکنون، 840 رشته قنات با متوسط آبدهی پنج لیتر در ثانیه در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده، که بیش از 4200 هزار هکتار از باغات و زمین های کشاورزی این استان را آبیاری می‌کند.

از وسعت یک میلیون و 460 هزار هکتاری استان چهارمحال و بختیاری، حدود 278 هزار هکتار آن را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد که حدود 19 درصد وسعت زمین های استان را شامل می شود./س

برچسب ها: لایروبی ، قنات ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.