با پایان یافتن زمان پشم چینی گوسفندان، تولید پشم در استان چهارمحال و بختیاری، امسال 40 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: امسال سه هزار و 400 تن پشم از گوسفندان و بره های این استان چیده و برداشت شد.

برزو هیبتیان، با اشاره به اینکه پارسال، هزار تن پشم گوسفند در این استان تولید شد، افزود: از پشم گوسفندان برای تولید قالی دستباف، نمد، گلیم، گبه، خورجین و سایر دستبافت های عشایری استفاده می کنند و این کار، علاوه بر صرفه اقتصادی، ضریب ایمنی و بازدهی گوسفندان را در حین کوچ، به دلیل کاهش وزن و کاهش دمای بدن در فصل تابستان، بالا می برد.
وی افزود: نیمی از پشم چیده شده، به خارج از استان صادر، و بقیه، صرف تولید دست بافت های داخلی می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه امسال 600 هزار کیلوگرم مو نیز از بزهای این استان چیده شد، گفت: از موهای بز برای تولید خورجین و سیاه چادر استفاده می شود و سیاه چادرهای تولید شده با موی بز در تابستان، بسیار خنک و در زمستان، عایق رطوبت مطلوبی هستند.
وی گفت: به دلیل بارش ها و تغذیه مناسب، کیفیت پشم تولیدی بهتر از پارسال بوده است، که تولید نخ های با کیفیت تر ریسندگی را به همراه دارد.
استان چهارمحال و بختیاری، دومین استان عشایرنشین کشور است.
استان چهارمحال و بختیاری، یک میلیون و 400 هزار رأس گوسفند، یک میلیون و صد و پنجاه هزار رأس بره، و یک میلیون و دویست و پنجاه هزار رأس بز دارد./س
برچسب ها: پشم ، گوسفند ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.