فصل نمک چینی ( برداشت نمک ) از معدن دره شور شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

دهیار روستای قلعه رشید، از توابع شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری گفت: هرسال، اهالی و بویژه پیرزنان و زنان دو روستای قلعه رشید و شکرآباد، کار برداشت نمک را در معدن دره شور شهرستان اردل آغاز می کنند، که تا نیمه های فصل پاییز هم ادامه دارد.

خسروی افزود: این معدن، منهای مساحت اطراف آن که منبع انواع گیاهان دارویی است، بیش از 3 هکتار مساحت دارد.

وی گفت: برداشت نمک در این معدن، به صورت دستی و سنتی، و درقالبهای بسیار زیبا و دیدنی انجام می شود، که برای مصارف خوراکی و همچنین استفاده احشام وحیوانات، حتی به بازارهای خارج از استان چهارمحال و بختیاری هم صادر می شود.

هر ساله با فرارسیدن تابستان و ماه خرداد، فصل برداشت نمک خوراکی از معدن روستای قلعه رشید آغاز می شود و نزدیک به 40 نفر از پیرزنان و زنان دو روستای قلعه رشید و شکرآباد، کار آبیاری و برداشت نمک را در این معدن آغاز می کنند که تا نیمه فصل پاییز هم در این معدن نمک مشغول به کار می شوند.
فرایند برداشت نمک با وسایل سنتی، مانند لیسه و تیشه انجام و به قرص های نمک با اشکال و قالب های زیبا تبدیل می شود که بسیار زیبا و دیدنی است.

معدن نمک در ده کیلومتری شمال شرقی زمین های کشاورزی روستای قلعه رشید قرار دارد، که به عنوان منبعی برای ارتزاق پیرزنان و زنان بی سرپرست این روستا به شمار می رود.

دهیار روستای قلعه رشید، همچنین از پیگیری برای شناسایی، ثبت، و برداشت صنعتی از این معدن خبر داد.

روستای قلعه رشید، از توابع شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری، و در فاصله 80 کیلومتری شهرکرد ( مرکز استان )، با 1600 نفر جمعیت است.

روستای شکرآباد هم با 800 نفر جمعیت، در همسایگی و بالادست روستای قلعه رشید واقع شده است.

این 2 روستا از لحاظ طبیعی و اقلیمی، دارای طبیعی بکر و زیبا، و مردمانی خون گرم، صمیمی و مهمان نواز هستند.

شهرستان اردل، با 70 هزار نفر جمعيت، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که مرکز آن ( شهر اردل ) در فاصله 95 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.