«نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران»، «موسیقی كار»، «میراث پهلوانی در خراسان»، «موسیقی از حماسه تا انقلاب» و جلد دوم «پرند ستایش» پنج اثری هستند كه توسط هوشنگ جاوید به تحریر درآمده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سوره مهر، هوشنگ جاوید درباره این آثار اظهار داشت: هدف اصلی من در پژوهش این پنج اثر بازنمایی و بازشناسی زوایای مختلف موسیقی ایرانی است كه كمتر بدان توجه شده است. 
 
وی ادامه داد: از سالیان قبل كه كار پژوهش موسیقی را آغاز كرده بودم همواره برای پیدا كردن ریشه‌ها و تاریخچه‌های موسیقایی كشورمان مجبور به استناد به چندین منابع خارجی بودم. لذا برای رفع این نقصان در موسیقی كشورمان به پژوهش موسیقی مبادرت ورزیدم. 
 
جاوید همچنین به صورت اجمال به توضیح این پنج اثر پرداخته، گفت: در كتاب «نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران» به آوازهای مادران ایرانی برای فرزندانشان كه به لالایی‌ها معروف است اشاره داشته‌ام؛ همچنین آوازهایی كه مادران در نواحی مختلف ایران حین كار برای فرزندانشان می‌خواندند در این مجلد گردآوری كرده‌ام. 
 
در كتاب «موسیقی كار» به رابطه موسیقی و كار در ایران پرداخته‌ام؛ در گذشته بیشتر اصناف ما برای پیشبرد هر چه بیشتر امورشان به نوعی با موسیقی سركار داشته‌اند حتی در بیشتر نواحی جشن كار برگزار می‌شد كه از سازهای كوبه‌ای استفاده می‌كردند. روایت‌های زیادی نیز از مولانا مبنی بر موسیقی در بازار مسگرها در مجموعه شعرهایش دیده‌می‌شود. 
 
كتاب «میراث پهلوانی در خراسان» در حقیقت به میراث،تاریخچه و آیین های موسیقایی پهلوانی در آن خطه اختصاص دارد. در كتاب«موسیقی از حماسه تا انقلاب»بررسی تاریخ موسیقی حماسی از قبل و بعد اسلام تا انقلاب مشروطه و انقلاب 57 و زمان جنگ هشت‌ساله را مورد بررسی قرار داده‌ام.همچنین قرار است جلد دوم كتاب «پرند ستایش» با موضوعاتی چون پرده‌خوانی، صلوات خوانی و مناجات خوانی و... توسط سوره مهر منتشر شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار