طبق آیین نامه ای که تدوین شده بومی سازی فضای سایبری یکی از برنامه های آینده کشور است.

 بهناز آریا، رئیس کمیسیون افتای سازمان نظان صنفی رایانه ای تهران در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: در همه جای دنیا آنتی ویروس ها برای تکمیل دیتابیس خود اقدام به بروز رسانی خود از طریق دریافت و ارسال برخی اطلاعات از درون کامپیوترها می کنند تا بدنه دفاعی خود را در برابر آسیب پذیری های جدید و اتفاقاتی که در دنیاي مجازی می افتد بروز کند.

 وي در ادامه افزود: امنیت سایبری هرگز نمی تواند صددرصد باشد و در تمام موارد از جمله آنتی ویروس ها ریسک هایی همیشه وجود دارد، به همین دلیل هم هست که ادامه روند بومی سازی امنیت فضای سایبری یکی از برنامه های آینده کشور است و این بحث در تمام دنیا مطرح می باشد و در همین رابطه تلاش ها و اقدامات بسیاری  انجام شده است.

وی افزود: این اقدامات باید با سرعتی بیشتر و اختصاص پودجه های بهتری نسبت به گذشته صورت بپذیرد تا نتیجه های بهتری را شاهد باشیم البته در حال حاضر برای مقابله با تهدیدات نرم باید از بین گزینه های موجود از بهترین حالت استفاده کنیم و برای استفاده بهینه از گزینه های موجود، از کارگروهی استفاده کردیم به نام کار گروه احراز صلاحیت آنتی ویروس ها که با جمعی از شرکتهای معتبر ارائه دهنده آنتی ویروس و ضد برافزارها و همچنین با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات که از سال گذشته شروع به کار کرده است، آیین نامه ای تدوین کرده ایم برای احراز صلاحیت آنتی ویروس ها و ضد برافزارها که نتیجه آن قرار دادن سرورهای مخصوص در داخل کشور برای دریافت فایل های بروز رسانی از سرورهای ارائه شده توسط کمپانی آنتی ویروس مورد صلاحیت کارگروه می باشد.

بنابراین تمام بروز رسانی هایی که حاصل می شود اول در این سرورهای داخلی تست سلامت  می شوند و بعد در اختیار سازمان ها قرار می گیرند و از طرف دیگر سازمان های دولتی برای بروز رسانی لزوما احتیاجی به اتصال به اینترنت نخواهد داشت و عملا دیتایی که قرار است از روی سیستم های سازمان های دولتی دریافت و یا ارسال شود جهت بروز رسانی برداشته خواهد شد و دیگر اطلاعات ارسال نخواهد شد و تمام مراحل بروز رسانی به صورت غیر مستقیم و ایمن خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: این ها عمدتا تدابیری هست که فعلا در شرایط موجود اندیشیده شده است تا انشاء ا... بتوانیم به آنتی ویروس کاملا ملی و بومی دست پیدا کنیم که البته این راهکار به صورت میان  مدت است و حساسیت اصلی  ما هم روی سازمان های دولتی است و افرادی که به صورت فردی enduser از این آنتی ویروس ها استفاده می کنند البته شرکت خصوصی و یا بخش خصوصی جزو این گروه نخواهند بود.

 به دلیل اینکه سازمان های دولتی زیر ساخت های حیاطی ما را تشکیل داده اند و حساسیت اطلاعاتی در آن ها داریم، که انشاء... به زودی آیین نامه ها به مرحله نهایی می رسند و وارد مرحله اجرایی می شوند که ما این راه حل میان مدت را داشته باشیم.

وی افزود: باید به این مسئله توجه کنیم که تجربه و تکنولوژی که در این حوزه در دنیا وجود دارد، فعلا به هیچ وجه در ایران وجود ندارد پس عملا حذف کردن صورت مساله راه حل نیست، بلکه آگاهانه استفاده کردن از ابزارها مهم است که باعث می شود از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

 همچنین عدم دانش و آموزش مرتبط با اینگونه ابزارات ضد جاسوسی و ضد افزار در شرایط بحرانی و اینکه افراد مسئول در سازمان های دولتی بدانند از چه ابزاری به چه صورتی  استفاده کنند و دیگر اینکه باید بدانند با چه نوع حملاتی در این حوزه مواجه هستند که همین موارد باعث بهبود این مساله می شود.

 همچنین وی درپاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: هم اکنون آنتی ویروس ایرانی موجود است ، که البته با موتور آنتی ویروس بین دیفندر ساخته شده است و با نام ایمن در ایران موجود می باشد و در خیلی از سازمان ها در حال استفاده است البته آنتی ویروس هایی با موتور ایرانی هم موجود هست که بدون توجه به آنتی ویروس های خارجی برنامه آن نوشته شده است و هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است.

 رئیس کمیسیون افتای سازمان نصر در ادامه افزود: ما مساله حمایت دولت و بودجه را داریم و شرکت های خصوصی هم آنقدر توان سرمایه گذاری برای تولید اینگونه محصولات را ندارند، در نتیجه ما به شدت نیاز داریم که بتوانیم با سرعت و توان بیشتری در این مسیر به نتیجه برسیم و چند سالی است که این پروژه ها در حال انجام است و لی به دلیل عدم وجود حمایت کافی هنوز به  نتیجه مطلوب و دلخواه نرسیده ایم که بتوانیم ادعا کنیم ما آنتی ویروس داخلی داریم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.