استاندار آذربایجان شرقی شکل‌گیری نرم‌افزارهای مناسب در حوزه اقتصادی را از عوامل کاهش چشمگیر قاچاق کالا دانست و اظهار داشت: با توجه به این که اختلاف قیمت برخی کالاها به ویژه سوخت در داخل و خارج از کشور موجب افزایش انگیزه قاچاق می‌شود، اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت‌ها می‌توانست این روند را اصلاح کند؛ اما این آرزوی دیرینه در دولت دهم بنا به دلایلی محقق نشد و امیدواریم در دولت جدید شاهد اجرای آن باشیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، بیگی در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، خاطرنشان کرد: زمانی سوخت و انرژی بدون پرداخت هیچ‌گونه عوارضی از کشور خارج می‌شد که آفتی برای تولید داخل بود اما اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در حوزه انرژی و برخی دیگر از کالاها از جمله آرد و نان، موجب کاهش قاچاق این نوع از کالاها شد.

وی، افزایش قیمت دلار را در محدود شدن واردات کالاهای قاچاق موثر دانست و در عین حال افزود: گام اول هدفمندی یارانه‌ها تا حد قابل توجهی قاچاق سوخت را محدود کرد اما توقف گام دوم آن و افزایش قیمت دلار، دستاوردهای گام اول را خدشه‌دار کرد و دوباره شاهد افزایش قاچاق سوخت شدیم.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که در موضوع قاچاق کالا نیازمند برخورد نرم‌افزاری هستیم، گفت: برخورد فیزیکی با این پدیده علاوه بر مفسده بالا و تاثیرگذاری کم، انرژی و هزینه زیادی را نیز صرف می‌کند.

وی با بیان این که دولت و مجلس باید نرم‌افزارهای مناسب برای برخورد با پدیده قاچاق را پیش‌بینی کنند، افزود: طرح شبنم از جمله اقداماتی است که کمک خواهد کرد اقدامات پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا با تاثیرگذاری بیشتری انجام شود و در صورت اجرای کامل این طرح، امکان عرضه کالای قاچاق در مراکز عرضه کالا وجود نخواهد داشت.

علیرضابیگی تاکید کرد: خواسته مشخص ما از سازمان صنعت و تجارت، اجرای طرح شبنم در همه شهرستان‌های استان است و از فرمانداران نیز می‌خواهیم که این امر مهم را پیگیری کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: آذربایجان شرقی جزو استان‌هایی است که اگرچه به طور مستقیم با پدیده قاچاق روبرو نیست اما در مسیر ترانزیت کالاهای قاچاق قرار دارد و از این پدیده متاثر شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که رونق قاچاق کالا چه به صورت ورودی و چه خروجی، تولید و اشتغال داخلی را مورد هدف قرار می‌دهد، تاکید کرد: باید نسبت به ثروت ملی با حساسیت بیشتری برخورد کنیم که این امر نیازمند هم‌افزایی نیروها و همکاری عمومی است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی هم در این جلسه با اشاره به تبعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قاچاق کالا، گفت: تا زمانی که این معضل به صورت هوشمند و هدفمند و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها حل نشود تحقق حماسه اقتصادی ممکن نخواهد شد.

محمدعلی نصرتی خاطرنشان کرد: باید تمام امکانات را به کار بگیریم تا شاهد تغییراتی در روند مبارزه با قاچاق کالا باشیم.

وی با تاکید بر این که باید پیامدهای ویرانگر قاچاق کالا برای مردم تبیین شود، افزود: نگرانی در خصوص اشتغال جوانان کشور از یک طرف و استفاده از کالای لوکس خارجی و قاچاق از طرف دیگر، دو رفتار متناقض هستند که باید در این خصوص آگاهی کافی به مردم از طریق رسانه‌ها داده شود.

در این جلسه همچنین گزارشی از عملکرد کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان و کمیته‌های تخصصی این کمیسیون ارایه شد و برخی از اعضای کمیسیون نیز به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند/س

برچسب ها: گام ، دوم ، هدفمندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.