"زاخاري کک" تحليلگر پايگاه تحليلي "ديپلمات" در مقاله اي به افزايش همکاري دولت ایران با چين و روسيه و شکست سياست هاي تحريمي اوباما اشاره مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ديپلمات ؛ نويسنده با اذعان به ناکارآمدي دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا در ايجاد اتحاد ميان کشورهاي مختلف غربي پيرامون موضوع تحريم هاي ضد ايراني مي افزايد "دولت اوباما در ابتدا گمان مي کرد که موفق شده تا کشورهاي عضو گروه 1+5 را در مورد تحريم هاي ضد ايراني با خود همراه سازد و از اين طريق بر ايران پيرامون ادامه برنامه هسته اي آن کشور فشار آورد. 

نويسنده در ادامه با اذعان به ناکارآمدي دولت آمريکا در همراه ساختن کشورهاي مختلف جهان عليه ايران مي افزايد "شواهد نشان مي دهند که اتحاد کشورهاي غربي عضو گروه 1+5 با دولت آمريکا بر سر ادامه تحريم هاي ضد ايراني به شدت به خطر افتاده است. در مورد بحران سوريه ، روسيه و چين اختلافات شديدي با دولت آمريکا دارند و در مقابل با ايران داراي منافع مشترکي هستند. همانگونه که روزنامه "فايننشال تايمز" در سرمقاله اخير خود نوشت رويدادها نشان از آن دارند که ايران، روسيه و چين ائتلافي را با يکديگر تشکيل داده اند که خواستار حفظ "بشار اسد" رييس جمهور سوريه در قدرت هستند. مسکو بارها اشاره کرده که مخالف هرگونه مداخله کشورهاي خارجي در امور سوريه و تجاوز نظامي عليه آن کشور است. از سوي ديگر، دولت روسيه تنها پايگاه نظامي هوايي خود را در منطقه مديترانه را در خاک سوريه مستقر نموده است. دولت روسيه نگران گسترش دامنه بحران سوريه به ساير کشورهاي منطقه است." 

نويسنده با اشاره به ناکامي اوباما در تلاش هايش پيرامون بهبود روابط آمريکا با روسيه و چين مي افزايد "دولت اوباما در تلاش هاي خود که از دور نخست رياست جمهوري اش براي بهبود روابط واشنگتن با پکن و مسکو آغاز کرد شکست خورده است. اکنون مسکو بيش از پيش به نقش مهم منطقه اي ايران پي برده است چرا که مي داند ايران نقطه اصلي محرو مقاومت و امدادرساني به "بشار اسد" رييس جمهور سوريه است. در نتيجه شواهد نشان مي دهند که روابط آمريکا با روسيه و چين در طول اين مدت زمان تضعيف شده است." 

نويسنده با اذعان به انتخابات رياست جمهوري موفقيت کشورمان و تاثير آن بر گروه 1+5 مي افزايد "حسن روحاني" بعنوان رييس جمهور منتخب ملت ايران در انتخابات اخير ايران برگزيده شد اين موضوع سبب افزايش اختلاف در صفوف کشورهاي عضو گروه 1+5 مي شود.

"حسن روحاني" رييس جمهور آينده ايران اظهار داشته که دولتش مايل به گسترش همکاري با تمايم کشورهاي جهان از جمله دولت روسيه خواهد بود. "محمود احمدي نژاد" رييس جمهور کنوني جمهوري اسلامي ايران نيز اخيرا براي شرکت در نشست کشورهاي صادرکننده گاز به مسکو سفر کرده است. ترديدي وجود ندارد که در دولت روحاني نيز همچون دولتهاي قبلي ايران روسيه تلاش خواهد کرد تا روابط خود با ايران را تعميق بخشد."سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه اخيرا اظهار داشت که "براي نخستين بار در طول ساليان اخير، نشانه هاي اميدواري در به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته اي ايران و گروه 1+5 افزايش يافته است."

همچنين دولت روسيه اخيرا اظهار تمايل کرده که مايل است بحث در مورد اعطاي سامانه موشکي اس – 300 به ايران را به سرانجام برساند.  به نتيجه رسيدن فروش سامانه موشکي از سوي دولت روسيه به ايران مي تواند ناکامي دولت اوباما در همراه نمودن کشورهاي جهان براي افزايش تحريم هاي ضد ايراني را افزايش دهد. همچنين شواهدي وجود دارند مبني بر آنکه دولت روحاني روابط با دولت چين را نيز افزايش خواهد داد. رييس جمهور چين پيش تر با تبريک پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت که دولت چين خواستار گسترش روابط خود با دولت ايران است. دولت چين همچنين افزوده است که پکن خواستار افزايش فرصت گفتگوي سازنده ايران با ساير کشورها در مورد برنامه هسته اي مي باشد. چين همچنين حجم صادرات قابل توجهي نيز به ايران دارد. همچنين ميزان واردات نفت چين از ايران در طول ماههاي گذشته به ميزان 50 درصد افزايش يافته است." 

 نويسنده با اشاره به افزايش تنش ميان کشورهاي اروپايي و آمريکا در اثر انتشار خبر جاسوسي آمريکايي ها از کشورهاي اروپايي و تاثير آن بر قدرت گروه 1+5 مي افزايد "ژاپن نيز حجم واردات نفت خود از ايران را افزايش داده است. کره جنوبي نيز همين روند را دنبال مي کند. احتمال وخيم تر شدن روابط آلمان و آمريکا نيز در پي انتشار گزارش افشاگرانه پيرامون جاسوسي دستگاه اطلاعاتي آمريکا در کشورهاي اروپايي وجود دارد که همين امر مي تواند باعث افزايش افتراق نظر آنان در مورد تحريم هاي ضد ايراني شود." 

نويسنده در پايان مقاله با اذعان به شکست دولت اوباما در پيگيري سياست تحريم عليه کشورمان و همراه نمودن کشورهاي اروپايي در اين زمينه مي افزايد "بطور خلاصه، مي توان گفت که کارزاري که دولت اوباما عليه برنامه هسته اي ايران با همراهي کشورهاي اروپايي به راه انداخته در حال در هم شکستن است. اين امر مي تواند سبب افزايش نااميدي دولت اوباما از موفقيت در سياست هاي خود پيرامون برنامه هسته اي ايران شود."  


برچسب ها: آمریکا ، اوباما ، سیاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار