رئيس پليس آگاهي ناجا گفت: پليس آگاهي ناجا علاوه بر کشف جرائم بايد بدنبال پيشگيري نيز باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛ سردار سيد حسن بتولي صبح امروز در همايش سراسري روساي پليس آگاهي کشور با تاکيد بر مديريت جرم در اين پليس، گفت: در حال حاضر رويکرد پليس آگاهي مبارزه با مجرم است و در اين حالت پليس خود را مسئول مبارزه با اصل جرم نمي داند، به ديگر معنا در اين نگاه به جاي درگير بودن با مسئله سرقت و مديريت آن، به سارقان پرداخته مي شود، که اين مسئله منجر به ناکارآمدي و فشار مضاعف بر پليس آگاهي است. 

وي افزود: توجه به رويکرد مديريت بر جرم به جاي رويکرد مبارزه با مجرم منجر به افزايش مشارکت ها و در نتيجه کاهش جرم مي شود، بنابراين اين پليس مي تواند آزادانه به مأموريت اصلي خود که همانا شناسايي و دستگيري مجرمان حرفه اي است، بپردازد. 

اين مقام ارشد انتظامي رويکرد مديريت بر جرم را اينگونه توضيح داد: مديريت بر جرم، ايجاد فشار تنها بر مجرم و دستگيري وي نيست، بلکه بايد توجه داشته باشيم در بروز جرائم همواره سه عامل قرباني، مجرم و شرايط اجتماعي نقش جدي و مکمل دارند. 

وي يادآور شد: شناخت متغيرهاي موثر بر ايجاد جرم ( مجرم، قرباني و جامعه) يکي از اصول مديريت بر جرم است، چرا که اگر قربانيان را نسبت به عمل خود آگاه کنيم بخش زيادي از جرائم به خصوص در حوزه جعل و کلاهبرداري کاهش مي يابد.
 
بتولي همچنين يکي ديگر از مولفه هاي مديريت بر جرم را توجه به مجرم بعنوان يک مورد ويژه و قابل مطالعه جهت تعيين علل شکل گيري جرم دانست و اظهار داشت: تعيين ويژگي هاي فردي مجرم، بررسي تاثيرعوامل فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و روان شناختي موثر بر جرم و بررسي ويژگي هاي قربانيان موثر بر ارتکاب جرم از مهم ترين شاخصه هاي توجه به مجرم و شناخت آن در جهت کاهش بزه است. 

رئيس پليس آگاهي ناجا مولفه هاي بعدي مديريت بر جرم را بررسي راه هاي حذف زمينه هاي جرم، مسئول سازي سازمان ها و نهادها و پاسخگو کردن آن ها، شفاف سازي قوانين و اجراي آن در جهت توليد و تقويت احساس امنيت در جامعه، برشمرد. 

بتولي تاکيد کرد: پليس آگاهي ناجا علاوه بر کشف جرائم بايد بدنبال پيشگيري نيز باشد. 

وي با اشاره به اينکه 4 عنصر اصلي تحقيقات، توجه به مسائل اجتماعي، حقوقي و اطلاعات مي تواند ما را در اين نگاه کمک کند، گفت: منابع ما اعم از نيروي انساني و تجهيزات، محدود است، بنابراين بايد با مديريت صحيح از اين منابع محدود بهترين نتيجه را بگيريم. 

بتولي در خصوص ابزار تحقيقات براي رسيدن به مديريت بر جرم نيز به روساي پليس سراسر کشور، اظهار داشت: تحقيقات همانند برگ برنده و دريايي از اطلاعات است که متاسفانه در اين پليس به آن کم توجهي شده اين در حالي است که با توجه به اين بخش مي توانيم بسياري از توانمندي هاي خود را نيز افزايش دهيم. 

بتولي ابزار ديگر مديريت بر جرم را بخش اجتماعي اين پليس دانست و خاطرنشان کرد: اهم انتظارات ما از اين بخش تغذيه جامعه براساس يافته هاي تحقيقات، ايجاد حساسيت هاي اجتماعي و امنيتي، تقويت اعتماد اجتماعي و مشارکت عمومي با پليس و آموزش کارمندان دولت است. 

وي تاکيد کرد: بايد از کشف محوري فاصله گرفته و به رويکرد مديريت جرم بپردازيم تا بتوانيم حساسيت مردم را نسبت به جرم بالا برده و از غفلت جامعه در شکل گيري از جرائم جلوگيري کنيم.
برچسب ها: کشف ، جرائم ، پیشگیر ، آگاهی ، ناجا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار