اوباما "چهارشنبه تا چهارشنبه" (26 ژوئن تا 3 ژوئيه 2013) ميهمان نامراد آفريقا شده است. علل واكنش سرد و اعتراض‌آميز مردم به اين سفر، نمايش اوباما در خيرخواهي "ماندلا" و پشت پرده نقش كاخ سفيد در 27 سال زنداني شدن مبارز "ضدآپارتايد" را در گزارش اختصاصي باشگاه خبرنگاران بخوانيد:


*** سفر 7 روزه "اوباما" به آفريقا و واكنش سياهپوستان

"باراك اوباما" رئيس جمهور آمريكا روز چهارشنبه 26 ژوئن 2013 (5 تير) به همراه همسر و دو دخترش راهي قاره سياه شد و ديدار از سه كشور سنگال، تانزانيا و آفريقاي جنوبي را در برنامه داشت. اين سفر هفت روزه، چهارشنبه 3 ژوئيه 2013 (12 تير) پايان خواهد يافت.

با اينكه اين سفر، بعد از روي كار آمدن اوباما به عنوان رياست جمهوري آمريكا در سال 2009 دومين سفر وي به قاره آفريقا بود اما تظاهرات‌هايي عليه ورود وي به آفريقا برپا شد كه پليس ضدشورش آفريقاي جنوبي را مجبور به استفاده از گلوله‌هاي لاستيكي و نارنجك‌هاي بي‌حس‌كننده كرد. معترضان، تصاويري از باراك اوباما با سبيل "هيتلري" ديكتاتور آلمان، در دست داشتند!


اگر اين برخورد مردم آفريقا با اوباما (2013) را با واكنش همين سياه‌پوستان به پيروزي اوباما در انتخابات رياست جمهوري و رئيس‌جمهور شدن فردي از نژاد خودشان (2008) مقايسه كنيم، درمي‌يابيم كه چگونه در عرض پنج سال، رقص و پايكوبي جاي خود را به خشم و نفرت داده است؛ چراكه در حال حاضر برخي كشورهاي مهم آفريقايي مانند ليبي، سومالي، يمن، نيجريه، سودان و كنگو صحنه حضور سربازان آمريكايي شده و پايگاه‌هاي نظامي براي حضور هر چه بيشتر آمريكا در منطقه به شمار مي‌روند.

به نقل از روزنامه "تاگس سايتونگ" چاپ آلمان، مردم آفريقا در تب بحران بيماري ماندلا كه در بستر مرگ افتاده، مي‌سوزند و سفر كنوني اوباما هيچ حرارت و اهميتي براي آنان ندارد.


قاره سياه، اميدهاي بسياري به انتخاب اوباما، نخستين رئيس‌جمهور سياهپوست آمريكا بسته بود اما گذشت زمان و بي‌رغبتي كاخ سفيد براي سفر به اين قاره، مهر تأييدي بر اين واقعيت بود كه بودجه اختصاص داده شده از آمريكا به آفريقا و كمك به زيرساخت‌هاي حياتي، به طور چشمگيري از همين كمك‌ها در زمان "بيل كلينتون" و "جرج بوش" كمتر است.

*** "نلسون ماندلا" و آخرين وضعيت بحراني از بيماري وي

"نلسون ماندلا" (Nelson Mandela)، مبارز ملي و رهبر آفريقاي جنوبي در حركت‌هاي ضد نظام "آپارتايد" دهه 1970 ميلادي است.

نظام آپارتايد به سياست تبعيض نژادي از سوي نژاد سفيدپوست عليه سياهپوستان آفريقاي جنوبي گفته مي‌شود كه به موجب آن، غيرسفيدپوستان، از كليه حقوق سياسي، امكان تحصيل و پيشرفت و حتي ساده‌ترين امكانات زندگي محروم بودند.

در اين ميان، ماندلا، با اعتقاد به حقوق مساوي براي تمامي اهالي آفريقاي جنوبي و مقابله با تضييع حقوق انساني مردم كشورش، به مبارزه با تبعيض‌هاي نژادي پرداخت و البته پس از اينكه شمار ميليوني از ستمديدگان قاره سياه را با خود همراه ساخت، در سال 1962 دستگير و پس از محاكمه، به جرم جاسوسي و مبارزه مسلحانه به حبس ابد محكوم شد.


پس از پيروزي كنگره ملي آفريقاي جنوبي و انتخاب ماندلا به عنوان رياست جمهوري اين كشور، رژيم تبعيض‌آميز آپارتايد، "اسماً" و علي‌القاعده در جهان برچيده شد.

تقريباً از اوايل ژوئن امسال، شرايط جسمي و وضع سلامتي ماندلاي 94 ساله، عود كرده، سرطان ريه‌اش رو به وخامت گذاشته و در بيمارستاني در شهر پرتوريا بستري است. گفته مي‌شود وي اكنون با تنفس مصنوعي دستگاه زنده است و مرگ قريب‌الوقوع وي احتمال مي‌رود.

قرار بود در روز شنبه 20 ژوئن، اوباما به ملاقات ماندلا در بيمارستان برود اما اين ملاقات، به ديدار خصوصي با بعضي اعضاي خانواده ماندلا تغيير يافت و ديداري از خود وي صورت نگرفت. وب سايت روزنامه "اشپيگل" روز شنبه 29 ژوئن به نقل از نماينده دولت آمريكا، صرفنظركردن اوباما از ملاقات با ماندلا را به دليل مراعات حال جسمي وي عنوان كرد!

*** امروز: نگاه پروپاگاندايي "اوباما" به "ماندلا"

بنا به اظهاراتي كه اوباما به عنوان نماينده ايالات متحده آمريكا، طي اين چند روز در مورد شخصيت "نلسون ماندلا"، هويت، آرمان‌ها و اقدامات وي داشته، مي‌توان گفت نگاهي تحسين‌برانگيز به اين مرد مبارز و ضد تبعيضات نژادي دارد: «ماندلا، براي من، شخصاً يك قهرمان است»

چگونه است كه اوباما اظهار مي‌كند ماندلا يك "قهرمان ملي" است چون بر عليه رژيمي جنايتكار، شوريده است و تبعيضات نژادي را آشكار كرده؛ اما ده‌ها سال بعد، زماني كه "جوليان آسانژ"، "برادلي مانينگ" و "ادوارد اسنودن" كه از جرم و جنايت رژيم خود پرده برمي‌دارند، نه "قهرمان" بلكه خائنيني لقب مي‌گيرند كه بايد تحت شديدترين تعقيبات و مجازات‌ها قرار گيرند.


به نظر مي‌رسد حال كه مرگ قريب‌الوقوع ماندلا محتمل است، اوباما، نماينده آمريكا در اين سفر خود به آفريقا، قصد دارد وانمود كند كه نگران سلامت اين اسطوره ملي و "محبوب سياهان" است. در حالي كه اين خود واشنگتن و كاخ سفيد بودند كه شرايط حبس 27 ساله وي و در نتيجه شروع و تشديد بيماري‌اش را فراهم كردند.

*** ديروز: پشت پرده نقش كاخ سفيد در مبارزه با ديدگاه‌هاي "ماندلا"

اوباما در سفر فعلي‌اش به آفريقا، روز شنبه 29 ژوئن در دانشگاه "كپ‌تاون" "جزيره رابن" سخنراني كرد: درست در نزديكي مكاني كه ماندلا ساليان سال در آن زنداني بود.

به اذعان "ويليام بلوم"‌ (william blum) كارمند اسبق وزارت امور خارجه آمريكا، اين سازمان جاسوسي آمريكا بود كه در سال 1962 هماهنگي‌هاي لازم براي دستگيري ماندلا از سوي سرويس اطلاعاتي آفريقاي جنوبي را بر عهده داشت، اقامتگاه و محل اختفاي وي را به پليس آفريقاي جنوبي لو داد و باعث شد بيشتر دوران زندگيش را پشت ميله‌هاي زندان بگذراند.

حتي در سال 1988 ماندلا به همراه هواداران و همفكرانش، از سوي "رونالد ريگان"‌ رئيس دولت وقت ايالات متحده، به خاطر مبارزاتش با رژيم آپارتايد، "تروريست" لقب گرفته و در "ليست مراقبت" (Watchlist) جاي داده شد. علاوه بر اين، اصول اعتقادي و ديدگاه‌هاي بنيادي ماندلا در تساوي حقوق انسان‌ها و بالاخص ظلم‌ستيزي، وي و همراهانش را در جبهه مقابل آمريكا قرار داده است:

ماندلا در 4 دسامبر 1997 روز جهاني "همبستگي با مردم فلسطين" طي يك سخنراني اظهار داشت: «ما خوب مي‌دانيم تا وقتي كه آزادي فلسطينيان تأمين نشده، آزادي ما، ناقص است.» در آغاز سال 2003 نيز به نقد شديد از "جورج بوش" و "توني بلر" به خاطر وحشيگري در جنگ عراق پرداخت.

البته رسانه‌هاي منعكس‌كننده سفر آفريقايي اوباما، طي اين هفته قصد دارند با طرح مسائل پيش‌پاافتاده از اين سفر، بر واقعيات موجود و حقايق بزرگتري كه سياهپوستان را رنج داده و مي‌دهد، سرپوش گذارند:


خانواده اوباما، در آغاز اين سفر لباس‌هايي شبيه آفريقايي‌ها بر تن داشتند كه موجب جلب نظر خبرنگاران شد.

*** ارزيابي

رفتارهاي نمايشي اوباما رئيس‌جمهور آمريكا، در مسائل و موضوعات مختلف حكايت از آن دارد كه همواره قصد دارد خود را فردي معنوي و اخلاقي به افكارعمومي دنيا معرفي كند. سفر اوباما به قاره سياه در آستانه مرگ قريب‌الوقوع "ماندلا" و زمزمه ملاقات با كسي كه با مرگ دست و پنجه نرم مي‌كند، هر شنونده‌اي را به كنكاش در روابط پيشين اين دو تن و در نگاهي فراتر، به مقايسه رويكردها و عملكردهاي كلان قهرمان ملي سياهان با سياست‌هاي ايالت متحده در قبال آفريقا و مباحث تبعيض نژادي ماندلا وامي‌دارد.

بهتر است اوباما به جاي عيادت از ماندلا، به ديدار بازداشت‌شدگان گوانتانامو يا عيادت از زنداني جوان "برادلي مانينگ" در زندان مخوف نظامي برود يا حداقل اينكه از طرف تمام دولت‌هاي مختلف واشنگتن و سازمان‌هاي وابسته به آن مانند CIA، بابت تمام رنج‌هايي كه طي ساليان دراز براي "نلسون ماندلا"، خانواده‌اش و بالتبع ملتي كه او را اسطوره كشور خود مي‌دانند، فراهم كرده‌اند، عذرخواهي كند.


گزارش از: طاهري

منابع:

http://en.wikipedia.org/wiki/Apartheid_in_South_Africa

http://en.wikipedia.org/wiki/Nelson_Mandela

http://taz.de/US-Praesident-auf-Afrika-Reise/!118876/

http://www.spiegel.de/politik/ausland/us-praesident-obama-verzichtet-auf-besuch-an-mandelas-krankenbett-a-908514.html

http://www.spiegel.de/spiegel/print/index-2013-27.html


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار