اختلافات مقامات تجاري ژاپن و اتحاديه اروپا در دومين دور مذاکرات بر سر شرايط پيمان تجارت آزاد افزايش يافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني ان اچ کي ژاپن، در دومين دور مذاکرات ميان مقامات تجاري ژاپن و اتحاديه اروپا در توکيو، مسئولان ژاپني از همتايان خود در اتحاديه اروپا خواستند تعرفه گمرکيِ 10 درصدي را از روي خودروهاي وارداتي از ژاپن بردارند.

مقامات ژاپني اين تعرفه‌ها را مانع اصلي بر سر راه امضاي پيمان تجارت آزاد ميان ژاپن و اتحاديه اروپا قابل تلقي مي‌کنند.

از سوي ديگر، مسئولان اروپايي خاطر نشان کردند که 27 کشور عضو اتحاديه اروپا تعرفه گمرکيِ 10 درصد را بر واردات تمامي خودروهايي که در خارج از اتحاديه اروپا مونتاژ مي شوند، اعمال مي‌کنند.

اين بدان معنا است که اگر شرکت‌هاي توليدکننده خودروهاي خارجي مايل به فروش خودروهاي خود در اتحاديه اروپا بدون پرداخت تعرفه‌هاي گمرکي هستند، بايد قطعات خودروهايشان را به اروپا صادر کنند و سپس آن را در کارخانه‌هاي اروپايي، با استخدام کارگران اروپايي، مونتاژ کنند.

از سوي ديگر، مسئولان اروپايي به همتايان ژاپني خود فشار آوردند تا معيارهاي امنيت خودروها و همچنين مقررات محيط زيستيِ مربوط به آلاينده‌ها را در ژاپن با معيارهاي بين‌المللي منطبق کنند، تا خودروسازان اروپايي قادر به عرضه محصولات خود در ژاپن بشوند.

مقامات اروپايي مي‌گويند، معيارها و قوانين ياد شده ژاپن در حقيقت مانعي بسيار دشوار در برابر رقابت سالم و منصفانه‌ خودروسازان اروپايي در بازار خودرو ژاپن به حساب مي‌آيد.

مقامات اروپايي در خاتمه مسئولان ژاپني را تهديد کردند که ما روند تغييرات قوانين و معيارهاي مزبور را در ژاپن طي 12 ماه آتي تحت نظر خواهيم گرفت و اگر در طول اين مدت هيچ پيشرفتي از سوي ژاپن در اين زمينه مشاهده نکنيم، احتمالاً از ادامه مذاکرات با ژاپن درباره معاهده تجارت آزاد خودداري خواهيم کرد و به گفتگوها خاتمه خواهيم داد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار