طراحي و ساخت سازه‌هاي خاص و سمبليك همواره در همه كشورها مرسوم بوده و معمولا اين سازه‌ها به طرح‌هايي ماندگار در تاريخ آن كشور تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ از جمله مكان‌هايي كه در بسياري از نقاط جهان براي آن سازه‌هاي خاصي طراحي و ساخته مي‌شود، دانشگاه‌ها و به طور خاص سر در اصلي آن‌ها است كه به نوعي نماد آن دانشگاه در سراسر جهان و نمايانگر اهداف و خط مشي دانشگاه است. 

در همين كشور خودمان دانشگاه‌هاي مختلف تهران، تربيت مدرس، آزاد اسلامي و ...داراي سردرهايي با طراحي خاص و زيبا هستند كه تا پايان سال 92 نيز دانشگاه صنعتي امير كبير داراي سردري از نماد و اهداف آموزشي خود مي‌شود. 



* هندسه پنهان معماري اصيل ايراني دراين سردر بكار رفته است  
طراح سردر دانشگاه صنعتي امير كبير گفت: بكارگيري هندسه پنهان معماري اصيل ايراني در طرح سردر دانشگاه صنعتي امير كبير از جمله ويژگي اين طرح است. 

هادی قربانی، طراح سردر دانشگاه امير كبير با اشاره به مفاهيم اصلي موثر در طرح گفت: پنجاهمين سال تاسيس دانشگاه، صنعتي بودن، ايجاد هويت تاثيرپذيري از عناصر معماري اصيل ايراني (به عنوان يادآورترين و موثرترين نشانه‌هاي تمدن و معماري ايران) تشخيص طرح در بستر خود در عين سادگي و خلوص، استفاده از تاثير فرمال برحس مخاطب، استفاده از فن آوري و دانش مهندسي روز، حفظ امكان تردد پياده و سواره به تفكيك و همراه، تاثير محدوديت زمان در خلق اثر از جمله مفاهيم اصلي موثر در طرح سردر دانشگاه صنعتي امير كبير است. 



وي ادامه داد: بكارگيري هندسه پنهان معماري اصيل ايراني در هر اثر، حضور پنهان و نمادين فن آوري‌هاي ايران، معلق بودن قطعات پوسته‌اي در ايجاد تعليق فضايي و سبكي مجسم، دوري جستن از سيستم پوشه‌اي متداول در تجارت موجود داخلي و بهره گيري از سيستم شالوده ورق با مقطع مثلثي به عنوان سازه‌اش كه نقش نگهدارنده قطعات بتني را داشته و به بهترين نحوي ايستايي، پويايي و معلق بودن را در مخاطب القا مي‌كند وجود جلوخان در ايجاد فضاي باز شهري كه باعث تقويت شخصيت اثر و حس مكث در مخاطب مي‌شود و به كارگيري آب در جوانب دروازه جلوخان به گونه‌آي كه باعث پيوند بيشتر بين فضاي شهري و دانشگاه شده و بر تلطيف فضا افزوده و تمايل به مكث در عابران را بيشتر مي‌كند.



هادی قربانی، طراح سردر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران  گفت: سردر به صورت دو دروازه با انحناء به ابعاد دهانه 18 متر و ارتفاع 11 متر است که در فواصل 16 متر به موازات یکدیگر به روی زمین مستقر شده است و به سمت یکدیگر متمایل شده اند و این نزدیکی فاصله آنها را در ارتفاع نهایی به 2/30 متر کاهش می دهد. 

وی ادامه داد: مقطع شالوده مثلث متساوی الاضلاع است که در پایه ابعاد بال های آن 3/20 متر و در تاج انحناء به مثلث متساوی الاضلاعی با بال های 1/40 متر کاهش می یابد. بر روی هر یک از وجوه مثلث قطعات بتنی پیش ساخته با ضخامت 10 الی 15 سانتی متر در فواصل 15 سانتیمتری از یکدیگر نصب می شود که از این فواصل جهت اتصالات سازه ای تزیینات، نورافشانی و سایرکارهای دیگری استفاده خواهد شد. 

این طراح ادامه داد: از نقطه نظر سازه ای، شکل اسکلت هر یک از دروازه ها می تواند بصورت خرپای سه بعدی(فضایی) با مقطع مثلثی طراحی شود و وجوه این خرپای مثلثی از ورق سازه ای پوشش داده شود و به طبع پوشش دارای اتصالات خاصی باشد که قطعات بتنی قابل نصب باشد. 

قربانی گفت: بارزترین و مهمترین نکته این اثر این است که هر دروازه به طرف یکدیگر دارای شیب بوده و تقریبا بازاویه 30 درجه نسبت به خط قائم بر زمین قرار می گیرند، که این مورد بر مشکل قضیه خواهد افزود، دربرآورد اولیه وزن هر یک از دروازه ها بطور کامل و سازه و قطعات بتنی در حدود 70 الی 80 تن است که با توجه به شیب آن، گشتاوز واژگونی آن  در حدود 200 تن متر خواهد بود و با اضافه شدن مسأله زلزله این گشتاور واژگونی به حدود 300 تن- متر افزایش خواهد یافت. 

وی اظهار داشت: بنابراین این سازه از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود زیرا از یک طرف می بایست وزن و بطور کلی سردر را به صورت استاتیکی و قائم نگهداری کند و از طرف دیگر باید در مقابل واژگونی قابل توجه نسبت به وزن سر در مقاومت کند بنابراین باید دارای ابعاد نسبتا وسیع و در عمق مناسب قرار گیرد که با توجه به وزن پی و خاک روی آن، پی در مقابل واژگونی از مقاومت کافی برخوردار است. 

طراح سردر دانشگاه صنعتی امیر کبیر در پایان گفت: نکته قابل ذکر این است که جدا از طرح معماری و سازه سر در دانشگاه، پیمانکار ساخت را باید با دقت انتخاب کرد چون که از نقطه نظر هندسی، سازه این سردر از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده که مهارت و دانش فنی بالایی را طلب می کند./ح



برچسب ها: سردر ، دانشگاه ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
خیلی جالب بود لطفا از سردر دانشگاه صنعتی شریف هم چنین مطالبی در اختیار عموم مردم قرار بدهید

سپاس گزارم
آخرین اخبار