سخنران حرم مطهر رضوی گفت: توبه، مظهر رحمانیت خداوند است و تاکید خداوند متعال در قرآن کریم برای توبه انسان از آن جهت است که ذات مقدس خداوند به واسطه رحمانیت و رحمتش علاقه‌مند به آمرزش بندگان است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،، حجت‌الاسلام والمسلمين محمد کاظم راشد یزدی در نشستی مذهبی با موضوع «توبه از منظر قرآن» که با حضور خیل عظیمی از زائرین و مجاورین بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) در صحن جامع رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب «انباشتگی گناه موجب سلب توفیق فلاح و رستگاری از انسان می‌شود»، خاطرنشان کرد: انسان باید از هر فرصت و مجالی برای توبه استفاده کند و به ویژه از لیالی خاصی که توبه در آن سفارش شده همچون شب جمعه که درهای رحمت خداوند بر روی بندگان گشوده می‌شود باید برای توبه بهره ببرد.

این استاد اخلاق حوزه و دانشگاه هر گناهی را همچون لکه‌ای تیره بر دل روشن آدمی دانست که چون بار گناهان انسان زیاد شود، شعاع آن لکه نیز بیشتر می‌شود تا تمام دل را فراگرفته و روشنی وجود را از بین می‌برد.

وی انسان‌ها را سه گروه دانست و توضیح داد: دسته اول آنهایی هستند که از پدری پاک و مادری نورانی زاده شوند که تبلور این دو نور با هم آمیخته و نوری دیگر را پدید می‌آورد، که این افراد همان معصومین عالم وجود هستند که به سبب پاکی و عصمت توبه ندارند.

وی گفت: اگر می‌بینید امام زین العابدین(ع) آنگونه مناجات یا رسول اکرم(ص) آن چنان استغفار می‌کند، این استغفار و مناجات‌ها عارفانه و در راستای این حقیقت که هیچ موجودی آنگونه که شایسته است نمی‌تواند عبادت خدا را بجای آورد می‌باشد، بنابراین از این جهت است که این بزرگان به درگاه خداوند استغفار می‌کنند.

راشد یزدی در خصوص دسته دوم انسان‌ها، خاطر نشان کرد: گروهی دیگر از پدری پلید و مادری خبیث زاده می‌شوند که ترکیب این دو، موجودی شیطانی را پدید می‌آورد. که به سبب سیاهی قلب، شوره‌ زاری وجود و مردگی دل توفیق توبه را کسب نمی‌کنند، اینان همان‌هایی هستند که در طول تاریخ فجایع بزرگ بشریت را به بار ‌آورده‌اند.

وی تصریح کرد: دسته سوم انسان‌هایی هستند که نه چون گروه اول پاک و نه همچون گروه دوم خبیث، بلکه انسان‌هایی معمولی که هرچند دارای فطرت و سرشت پاک هستند، اما گاهی به واسطه وسوسه‌های شیطان معصیت‌هایی را نیز مرتکب می‌شوند.

سخنران حرم مطهر رضوی ادامه داد: اکثریت ما در دسته سوم قرار داریم، هرچند بنا به ارتکاب گناه نداریم اما گاهی لغزش‌ها و اشتباهاتی داریم که باید مراقب باشیم که در ابتدا به گناه مرتکب نشویم و اگر مرتکب شدیم سریعا توبه کنیم، زیرا باید بدانیم دلی که مرد دیگر زنده نمی‌شود و قلبی که سیاه شد سخت پاک می‌شود.

شایان ذکر است این مراسم با مداحی مداحان اهل بیت و قرائت دعای کمیل پایان یافت/س

برچسب ها: توبه ، مظهر ، رحمانیت ، خداوند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.