آمریکا قصد دارد در راستای تحولاتی که در مصر، یمن، تونس و لیبی اتفاق افتاد به یک نوسازی در ساختار قدرت شیخ‌نشین‌های خلیج فارس برسد، که قطر اولین ایستگاه این سیاست جدید بوده و باید منتظر تحول در سایر کشورها از جمله عربستان باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،" احمد دستمالچی " کارشناس ارشد سیاست خارجی طي يادداشتي به بررسي تحولات اخير قطر و رویکردهای جدید آن در راستای بیداری اسلامی پرداخت.
 
متن این یادداشت به شرح ذیل است:  
 
امير جديد قطر طي تحولاتي که در این کشور اتفاق افتاد در رقابت تنگاتنگی که با وزير خارجه و نخست وزيرش شیخ حمد بن جاسم داشت توانست به آرامی قدرت را به دست گيرد و بدون تردید مسير قطر با اين تحول قدرت در آينده تغییر خواهد کرد.

سايه قدرت در زمان " شیخ حمد بن جاسم آل ثانی " باعث اقداماتی چون حمايت صريح از تروريست‌ها، تکفیری ها و سایر بلند‌پروازی‌هایی که قطر را از هویت اصلی خود دور کرده بود و با تضعيف محور مقاومت و قراردادن نيروهاي تکفيري و سلفي در برابر آن که بروز و ظهور اين امر در سوريه بطور رسمی و علنی اتفاق افتاد، این کشور را وارد بحرانی بزرگ و پیچیده‌ کرد که تبعات سنگینی را در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برجای گذاشت.

از سوی دیگر شخص " شيخ حمد بن خلیفه آل ثاني " رقابت تنگاتنگي را با "شيخ تمیم و مادرش شیخه موزه بنت مسند" داشته و مدتي بود که در پشت صحنه قدرت، این دو طیف با یکدیگر دست و پنجه نرم مي‌کردند بنابراین تحولي که در قطر امروز شاهد آن هستیم، سیاست خارجی این کشور را با تحولات بسیاری روبرو خواهد کرد.

عبرت گرفتن از اشتباهات استراتژيک گذشته راهبرد جدیدی در برون رفت از مشکلاتی برای این کشور است، چرا که قطر با توجه به حجم و اندازه‌اي که دارد بلندپروازانه در تحولات منطقه حرکت کرده که اين مسئله باعث شد در نهايت معماری و مهندس اين طرح بلندپروازانه " شیخ حمد بن جاسم " سقوط کند.
 
با توجه به اين تحولات ريشه‌اي، امير جدید قصد دارد با بازسازي قدرت بتواند با همسايگان مهم و موثري همچون جمهوري اسلامي ايران همکاري کند، کما اينکه شيخ تمیم در اولين اظهارات خود صراحتا اين را بيان کرده است.
 
به طور کلي به نظر مي‌رسد که با توجه به اين انتقال نرم قدرت که در قطر انجام گرفت، اين كشور بتواند نقش موثري را در روند بهبود مناسبات منطقه‌اي و از جمله بحران سوريه ايفا کند و به مقدار زيادي از وضعیت فعلی فاصله بگيرد.

اگر بخواهیم در یک جمله تحولاتی را که در قطر اتفاق افتاد تحلیل کنیم به این نتیجه می‌رسیم که علاوه بر نزاع‌های قدرت که در داخل خاندان بین شیخه موزه و شیخ حمد بن جاسم در جریان بود، با توجه به دخالت بیش از حدی که قطر در تحولات منطقه‌ای داشته و پا را از گلیم خود بیش از حد دراز کرده از جمله حوادث مربوط به لیبی، سوریه و حمایتی که ازسلفی‌ها و نیروهای تکفیری تروریستی صورت می‌گرفت و منطقه خاورمیانه را در یک بحران تمام عیار فرو برد و با توجه به شکست‌های پی در پی و سنگینی که تروریست‌های تکفیری در سوریه از ارتش سوریه متحمل شدند، آمریکا به این نتیجه رسید که باید حدی را برای سیاست‌های مهار گسیخته قطر مشخص کرده و جلوی بلند‌پروازی‌های جاه‌طلبانه این کشور را بگیرد.

البته آمریکا قصد دارد در راستای تحولاتی که در مصر، یمن، تونس و لیبی اتفاق افتاد به یک نوسازی در ساختار قدرت شیخ‌نشین‌های خلیج فارس برسد، که قطر اولین ایستگاه این سیاست جدید بود و باید منتظر تحول در سایر کشورها از جمله عربستان باشیم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: قطر ، سوریه ، بحران ، تکفیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار