ايجاد نهضت ملي در "توسعه" صنعت پتروشيمي/"صادرات" 52 درصدي انواع "محصولات پتروشيمي"

معاون وزير نفت پيشنهاد تشکيل معاونت مستقل صنايع تکميلي زير نظر رياست جمهوري براي توسعه پتروشيمي کشور خبر داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عبدالحسين بيات در دومين همايش بين المللي معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري در صنايع تکميلي پتروشيمي در استان خوزستان با بيان اين مطلب گفت: صنعت نفت و پتروشيمي در حال حاضر به شدت گرفتار خام فروشي شده است به طوريکه هم اکنون حدود نصف محصولات به صورت خام به بازارهاي جهاني صادر مي شود.

وي با بيان اينکه سال گذشته کل محصول قابل فروش پتروشيمي 29.1 ميليون تن بوده است افزود: از اين مقدار حدود 15.8 ميليون تن معادل 52 درصد به بازارهاي خارجي صادر و چيزي حدود 13.3 ميليون تن معادل 48 درصد در داخل بازارهاي داخلي و جهان جذب شده اند.

وي اضافه کرد: متاسفانه با توجه به خام فروشي در اين صنعت هنوز نصفي از توليدات در بازارهاي داخلي جذب نشده است.

بيات تصريح کرد: در سال جاري پيش بيني شده که از محصولات توليدي حدود 36.5 ميليون تن معادل 17.5 ميليون تن به خارج صادر و 19 ميليون تن در بازار داخلي جذب شود.

مديرعامل صنايع ملي شرکت پتروشيمي گفت: در حال حاضر ظرفيت نصب شده صنعت پتروشيمي 60 ميليون تن بوده و پيش بيني مي شود تا پايان برنامه پنجم به مرز 100 ميليون تن برسد.

بيات با اشاره به اينکه امسال سال حماسه سياسي و اقتصادي است بايد راهکارهايي را براي جلوگيري از خام فروشي ارائه شود افزود: در همه بخش هاي کشور به ويژه در پتروشيمي بايد با يک رويکرد توسعه نهضت ملي ايجاد شود اگر با اين دو درصد جلو برويم زماني را مي طلبد که ارزش افزوده زيادي در اختيار خودمان قرار بگيرد در اين صورت منابع فراواني را از دست خواهيم داد.

وي گفت: صنايع تکميلي بهترين جايگزين مي توذاند در حوزه صادرات نفت باشد به شرطي که بتوانيم از 0 تا 100 درصد محصولات توليدي را در داخل جذب کنيم که اين  امر ارز اوري بيشتري را نصيب کشور مي کند.

وي با بيان اينکه 11 صنعت از جمله صنايع لاستيک، رنگ و رزين، مواد شيميايي و کودهاي شيميايي  و سموم با اين حوزه ارتباط دارند افزود بايد براي بازدهي بيشتر و ارزش افريني در اين صنعت برنامه ريزي کنيم چرا که  اين صنعت تا سرمايه گذاري کمتر اشتغال زايي بيشتري را در حوزه کشور فراهم مي کند.

وي تاکيد کرد:طرح هاي زيادي در زمان بسيار کوتاه ميتواند به بهره برداري برسد که با اجرا ي آنها اشتغال زايي بين 10 تا 15 درصد براي جوانان ميسر مي کند که يک نهضت ملي در جهت مبارزه با بيکاري است.

وي با بيان اينکه به ازاي هر شغل 940 هزار دلار در کشور يک شغل ايجاد مي شود در صورتيکه با سرمايه 21 هزار دلار در صنايع تکميلي يک شغل ايجاد مي شود ضمن آنکه در بخش بالادستي از محل يک مليون تن فروش حدود 300 ميليون دلار درامد همچنين به  ازاي 1 ميليون تن فروش صنايع تکميلي چيزي حدود 670 ميليون دلار  ارز نصيب کشور مي شود.

وي گفت حدود 30 تا 35 درصد اين امر در صنايع تکميلي تحقق يافته به طوريکه مي توان در اکثر جاهاي کشور از جمله ماهشهر، عسلويه سرخس خط انتقال ايلن غرب و مرکز واحدهايي را ايجاد کرد به طوريکه بسترهايي براي شناسايي شهرک هاي تخصص انجام شده و قابل اجراست.

بيات همچنين از ذخيره بانک  اطلاعات مطالعات آزمايشي سرزميني را در جهت توسعه صنايع تکميلي انجام داد.

همچنين تفاهم نامه اي را با وزارت صنعت و تجارت با همکاري با سرمايه گذارن داخلي و خارجي صورت گرفته بيات در پايان از پيشنهاد معاونت مستقل توسعه صنايع تکميلي زير نظر رياست جمهموري خبر داد و گفت: اگر اين طرح تصويب شود 10 درصد منابع معدني از طريق صندوق توسعه ملي به اين بخش اختصاص داده شود آينده روشني در انتظار صنعت پتروشيمي کشور خواهد بود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: وزیر ، نفت ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار