شهرستان مرزی قصرشیرین در سه ماهه اول، 40 روز درگیر آلودگی ناشی از گرد و غبار بوده که این مهمان ناخوانده تهدیدی بر سلامت ساکنان این مناطق است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


عوارض پدیده گرد و غبار برای ساکنان این منطقه، ابتلا و تشدید بیماری های تنفسی، ریوی، قلب و عروق، آسم، آلرژی، بیماری های روانی، روحی و افسردگی است که در این میان بیشترین آسیب جدی متوجه افرادی است که خود زمینه این بیماری ها را دارند.


مسوول آمار اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: در سه ماه امسال در مجموع یک سوم روزها شهرهای غربی استان بخصوص قصرشیرین درگیر پدیده گرد و غبار بوده است.

شاپور شایگان مهر با بیان اینکه سال گذشته در مجموع این شهرستان 139 روز میزبان گرد و غبار و ریزگردهای بوده، تصریح کرد: این پدیده در این ایام موجب کاهش دید افقی و آلودگی هوای این منطقه مرزی شد.

وی افزود: شهرستان های سرپل ذهاب و گیلانغرب نیز در سه ماه اول امسال به ترتیب 38 روز و 34 روز غبار آلود بودند ضمن اینکه سال گذشته نیز گرد و غبار دید افقی را در این شهرستان به ترتیب 143 روز و 65 روز تحت تاثیر قرار داده بود.

شایگان مهر اظهار کرد: همچنین گرد و غبار امسال 38 روز و سال گذشته 129 روز موجب کاهش دید افقی و آلودگی هوا در بخش مرزی سومار - نفت شهر از توابع شهرستان قصرشیرین شد.

وی یادآور شد: دید افقی ناشی از گرد و غبار در روزهای آلوده در این شهرها متغیر بود بطوریکه در برخی از روزها دید افقی کمتر از 50 متر و در برخی از روزها نیز دید افقی 9 هزار و 500 متر به ثبت رسیده است.

با وجود اینکه شهرستان های غربی و مرزی استان کرمانشاه شامل قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در طول سالیان اخیر اکثر روزها غبارآلود و درگیر با ریزگردها بوده است اما هنوز این شهرستان ها فاقد یک ایستگاه سنجش میزان آلاینده های هوا است و در این زمینه از کمبود امکانات سنجش آلودگی هوا رنج می برد.

خرید و نصب دستگاه سنجش آلودگی هوا از مصوبات دور سوم سفر استانی هیات دولت به استان کرمانشاه بوده ولی هنوز در خصوص خرید و نصب این دستگاه اقدامی نشده است.

هم اینک دو شهرستان قصرشیرین و گیلانغرب فاقد ایستگاه سنجش می باشند ولی این دستگاه و ایستگاه سنجش آلودگی از چند ماه پیش در شهرستان سرپل ذهاب نصب شده ولی مشکلاتی دارد که موجب شده تا میزان آلایندگی هوا را نشان ندهد.

رییس مرکز بهداشت قصرشیرین نیز در این خصوص گفت: پدیده گرد و غبار و ریزگردها اثرات زیان باری بر سیستم سلامت افراد دارد و موجب بروز خارش، قرمزی چشم و تحریک دستگاه تنفسی فوقانی می شود که بیشترین تاثیر را بر مبتلایان به بیماری های خاص و تنفسی، ریوی، قلبی و عروقی و آسم، نوزادان و سالمندان دارد.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق حدود 25 هزار نفر جمیعت دارد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، گرد ، غبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.