امام جمعه ماکو گفت: حراست از محیط زیست و در راس آن نجات دریاچه ارومیه از بحران کنونی، به عنوان وظیفه دینی، قانونی و عقلی بر دوش همه ملت ایران اسلامی قرار دارد، زیرا این دریاچه به لحاظ اکوسیستمی ظرفیت بالایی دارد.

حجت‌الاسلام ایوب رنجبری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: نجات دریاچه ارومیه از خشکی و کمک به احیای آن وظیفه‌ دینی، قانونی و عقلی همه ما است.

وی به اهمیت حفظ و حراست از محیط زیست و نعمت‌های طبیعی خدادادی تاکید کرد و افزود: محیط زیست الگوی تمام‌نمایی از عظمت خالق بی‌همتا است، که دیدن هر گوشه از آن و تامل در خلقت و نحوه پیدایش آن، سبب پی بردن به عظمت خالق یکتا می‌شود.

رنجبری تصریح کرد: عقل، شرع و قانون همگی انسان را به حفاظت و حراست از منابع طبیعی خدادادی ترغیب کرده و همواره بر آن تاکید دارند.

وی ادامه داد: به این وظیفه مهم فردی در قانون اساسی به صراحت اشاره شده است، به طوری که عموم مردم موظف هستند، در صیانت از محیط زیست کوشیده و آن را از خطر تخریب حفظ کنند.

رنجبری به بعد دینی و شرعی حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: توجه به فرمایشات مراجع عظام تقلید و امام راحل (ره) نشان می‌دهد، حفظ محیط زیست به عنوان رسالتی همگانی بر دوش همه مردم قرار دارد.

امام جمعه ماکو با اشاره به بعد عقلی این وظیفه مهم، اظهار داشت: هر انسان عاقلی با تدبر و تعقل در نعمت‌های الهی و توجه به آثار و مزایای این نعمت‌های بزرگ در زندگی، به اهمیت حراست و صیانت از محیط زیست پی می‌برد، چرا که محیط زندگی باید سالم باشد تا انسان بتواند در آن زندگی اجتماعی سالمی را سامان دهد.

رنجبری به بحران کنونی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: توجه به احیای دریاچه ارومیه نه تنها وظیفه‌ای استانی، بلکه وظیفه‌ای ملی است، چرا که این دریاچه بزرگ ظرفیت بالایی به لحاظ اکوسیستمی دارد، فواید متعددی نیز برای مردم منطقه و حتی کشور در آن وجود دارد.

وی به لزوم توجه مسئولان کشوری برای احیای این دریاچه به عنوان یکی از نعمت‌های بزرگ الهی برای کشور، تاکید کرد و افزود: امروزه هر جایی که صحبت از دریاچه ارومیه و احیای آن به میان می‌آید، همه مسئولان از لزوم این امر سخن می‌گویند، اما آنچه اکنون مهم است ارائه راهکارهای عملی برای نجات این دریاچه از وضعیت بحرانی کنونی آن است.

رنجبری تصریح کرد: امیدواریم دولت جدید نسبت به نجات دریاچه ارومیه و احیای آن توجه ویژه‌ای داشته و رسیدگی به آن را در اولویت کاری خود قرار دهد./س

برچسب ها: ارومیه ، ماکو ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.