هر روز ساختمان های زیادی در کشور ساخته می شوند ولی بدون رعایت یک نکته : خشت اول گر نهد معمار کج / تا ثریا می رود دیوار کج.

به گزارش خبرنگار فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران؛ عدم رعایت ایمنی سازه از سوی معماران و نادیده گرفتن امنیت ساکنین، امروزه معضلی شده که در صورت وقوع زلزله، چیزی جز تلی از خاک از آن ساختمان باقی نمی ماند. 

دولت در سالهای گذشته و با اشاره به تسهیلاتی را برای تعمیر بافت فرسوده در نظر گرفته است. 
اما این نکته را هم در نظر داشته باشیم علیرغم ایجاد سیستم های تشویقی برای کاهش ساخت سازه های آسیب پذیر، در حال حاضر تعداد زیادی از ساختمان های شمال تهران آسیب پذیرند. 

حالا تعداد آسیب پذیری خانه ها را در نظر بگیرند، 150 بیمارستان درمقابل زلزله مقاوم نیستند. 
بیمارستان که در زمان وقوع زلزله باید مکانی امن برای بیماران و انتقال حادثه دیدگان زلزله باشد، خود از نا امنی رنج می برد. 

محمود حسینی، دانشیار پژوهشکده سازه به خبرنگار ما گفت: تعداد 200 بیمارستان در تهران وجود دارد که از این تعداد، 150 بیمارستان دولتی در برابر زلزله مقاوم نیستند. 

امن ترین نقاط تهران هنگام وقوع زلزله
 شهر تهران ، در بین دو گسل شمال و جنوب محاصره است اما به جای ترس از زلزله باید در کنار آن زندگی کرد.
 با این مقدمه، امن ترین مکان تهران طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز اطلاعات جغرافیایی تهران، محله قدیم تهران موسوم به ارگ قدیم است، از این جهت که از نظر وجود گسل به عنوان امن ترین محل شناخته شده است، اما خطرناک ترین نقاط تهران گسل ری در جنوب تهران است که  در صورت فعالیت، می تواند پر تلفات ترین گسل تهران و حتی جهان باشد. 
دیگر مناطق امن تهران در راه آهن ، محور نواب ، محور خیابان انقلاب و آزادی، هفت چنار در کنار ارگ قدیم اشاره کرد. 

ارگ قدیم تهران حد فاصل خیابان شوش، هفده شهریور، انقلاب و کارگر جنوبی قرار دارد اما ساختمان هایی که در شهرک مینی سیتی تنها پل معلق تهران یعنی پل پارک وی و حتی ساختمان وزارت راه بین دو گسل تلویزیون باختری و عباس آباد در نقاط خطرناك در مواقع بروز زلزله واقع شده اند.

حال چاره چیست! باید دست روی دست گذاشت و گفت حالا کو تا زلزله بیاید! اتفاقا مشخص است، پروفسور بهرام عکاشه، پدر علم زلزله است او در گفتگو با خبرنگار فناوری های نوین باشگاه خبرنگاران گفت: آموزش زلزله به کودکان باید از مهد کودک آموزش داده شود و در مقابل زلزله می توان مقاوم سازی را جایگزین ترس کرد./ح


گزارش از علي معرفي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.