تهدید محیط زیست تهدید حیات موجودات زنده است، پس تهدید دریاچه ارومیه نیز تهدیدی برای حیات موجودات زنده این منطقه است و احیای دریاچه ارومیه به همت همگانی نیازمند است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، حوضه‌های آبریز واحدهای تشکیل دهنده محیط زیست بوده و هیچ نقطه‌ای از محیط زیست یافت نمی‌شود که متعلق به یک حوضه آبریز نباشد و دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی آسیای غربی است که در شمال غرب فلات ایران قرار گرفته است.

پارک ملی دریاچه ارومیه پس از مرداب انزلی از جالب‌ترین زیستگاه‌های طبیعی در ایران به شمار می‌رود.

در شرایط عادی دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است.

با وجود شوری زیاد جلبک‌های سبز، سخت‌پوستان و باکتری‌ها از موجودات زنده دریاچه ارومیه بوده و در حدود 14 نوع جلبک و یک موجود سخت‌پوست آب شور به نام آرتمیا اورمیانا در آن زندگی می‌کند.

دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که نیمی از این جزایر مسکونی بوده و در مابقی جزایر حیات وحش همانند قوچ، میش و گوزن زرد ایرانی که منحصر به ایران است زیست می‌کند.

دریاچه ارومیه به عنوان بیستمین دریاچه بزرگ جهان با مساحتی در حدود 483 هزار هکتار یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین زیست‌بوم‌های آبی به شمار می‌آید.

میزان غلظت نمک دریاچه ارومیه بالا رفته و در روزهای گرم تخمین زده می‌شود این میزان افزایش یابد و متاسفانه عمیق‌ترین نقطه دریاچه ارومیه در حال حاضر دو متر آب دارد و اکسیژن محلول در آب به شدت کاهش یافته و آرتمیا به عنوان مهم‌ترین موجود زنده این دریاچه در آستانه نابودی است.

کاهش بارش و افزایش تبخیر از عوامل موثر بر کاهش سطح آب دریاچه ارومیه است به طوری که آمار نشان می‌دهد، در بیشتر ایستگاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال‌های میانگین دراز مدت کاهش یافته، و با کاهش بارندگی میزان تبخیر نیز به طور همزمان افزایش یافته است.

برای احیا دریاچه ارومیه راه‌های انتقال بین حوضه‌ای آب، بارورسازی ابرها، آبیاری تحت فشار و استفاده از روش‌های نوین را می‌توان در نظر گرفت.

 حداقل 70 % از مساحت آبی دریاچه کاسته شده است

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی در زمینه وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، گفت: ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 18 سانتی‌متر کاهش یافته است.

حسن عباس‌نژاد با اشاره به کاهش ارتفاع دریاچه ارومیه، اظهار داشت: ارتفاع آب دریاچه ارومیه در حال حاضر یک هزار و 271 سانتی‌متر است، که با وجود نزولات جوی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی ضمن اظهار تأسف از کاهش ارتفاع این دریاچه، تصریح کرد: میزان نزولات جوی نسبت به پیش‌بینی صورت گرفته کم بود، همچنین افزایش دمای هوا یکی از عوامل موثر در افزایش میزان تبخیر بود، به طوری که همه این عوامل دست به هم دادند، تا سطح آب دریاچه کاهش پیدا کند.

عباس‌نژاد با اشاره به دیر آغاز شدن انجام اقدامات لازم برای احیای این دریاچه، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دیر است ولی هیچ‌گونه اقدامی در راستای صیانت از محیط زیست نباید بیهوده قلمداد شود به طوری که هر چند ناچیز بوده اما تاثیرگذار است لیکن امیدوار هستیم در راستای احیای دریاچه ارومیه اتخاذ تدابیر لازم تداوم یابد.

وی با اشاره به اینکه نباید چنین تصوری داشت که آرتمیا از بین رفته است، اعلام کرد: در بعضی از سواحل همچنان آرتمیا یافت می‌شود.

عباس‌نژاد اظهار داشت: حداقل 70 % از مساحت آبی دریاچه ارومیه کاسته شده و همه جزایر از طریق خشکی به هم ارتباط یافته‌اند و ارزش اکولوژیکی جزایر 9 گانه که در سابق محل تخم‌گذاری انواع پرندگان از جمله فلامینگو و پلیکان بوده، کاهش یافته است.

×مجموعه عوامل باید باهم هماهنگ شوند تا دریاچه ارومیه از بحران خارج شود

مدیر کل کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه ارومیه گفت: در نخستین همایش هم‌اندیشی دریاچه ارومیه 10 مقاله در زمینه احیاء دریاچه ارومیه ارائه شده است.

هادی بهادری در ارتباط با نخستین هم‌اندیشی دریاچه ارومیه، اظهار داشت: نخستین هم‌اندیشی دریاچه ارومیه در 31 اردیبهشت ماه امسال با هدف احیاء و ارائه راهکارهای مناسب در راستای حفظ و بقاء دریاچه ارومیه در دانشگاه این شهرستان برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ارومیه در دی ماه سال 91 هسته پژوهشی دریاچه ارومیه را در شورای کارآفرینی ارتباط با صنعت دانشگاه ارومیه و در بهمن ماه نیز در هیئت رئیسه دانشگاه تصویب کرد.

بهادری افزود: در همین راستا قبل از عید جلسه‌ای تشکیل و چهار کارگروه تخصصی شامل کارگروه تخصصی مدیریت تنظیم آب، کارگروه تخصصی گیاهان، کارگروه تخصصی اقتصادی و کارگروه تخصصی اقلیم مشخص شدند.

وی با بیان اینکه این چهار گروه در این زمینه‌ها طرح گرفتند، اعلام کرد: در این کارگروه‌ها 20 طرح پژوهشی مطرح شده و در کارگروه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

بهادری اضافه کرد: از این طرح‌های ارائه شده طرح‌هایی که به احیاء دریاچه ارومیه مربوط بود انتخاب شده و قرار شد این طرح‌ها تحت عنوان اولین هم‌اندیشی دریاچه ارومیه برگزار و این طرح‌ها ارائه شود.

دبیر هسته پژوهشی دریاچه ارومیه به 10 طرح ارائه شده در این هم‌اندیشی اشاره کرد، گفت: از این 10 طرح چهار طرح در مورد فیزیولوژی گیاهی، دو طرح در مورد روش‌های نوین آبیاری، دو طرح در مورد مدیریت منابع آب و دو طرح نیز در ارتباط با بحث اقلیم بود.

وی خاطر نشان کرد: از این 10 طرح تعدادی دارای قابلیت اجرایی بوده که باید در این زمینه پی‌گیری‌های لازم صورت گیرد.

بهادری اعلام کرد: قرار است این هم‌اندیشی به صورت تخصصی ادامه یابد، و امید است این هم‌‌اندیشی‌ها نتیجه علمی داشته باشد، به طوری که اگر در زمینه کارشناسی مشکلی وجود نداشت،به مرحله اجرایی و عملیاتی درآید.

وی در زمینه وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: با توجه به رصدهای مستمری که سازمان آب در این زمینه دارد ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به خرداد سال گذشته 30 سانتی متر کاهش داشته است.

بهادری تصریح کرد: دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی به سر می‌برد به طوری که دو سوم دریاچه ارومیه کامل خشک شده، یک سوم آن باقی مانده که باید سعی کنیم، دریاچه ارومیه را از این وضعیت خارج کنیم.

×ردیف بودجه مستقل در مجلس برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته‌‌ایم

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال برای نخستین بار در مجلس ردیف بودجه مستقل برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است.

عابد فتاحی در زمینه وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه حاد و بحرانی بوده و ناامیدکننده است.

وی افزود: در بودجه سال 92 برای نخستین بار ردیف برای احیا دریاچه ارومیه مشخص شده و بودجه مستقلی به نام دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است، که با تصویب نهایی بودجه سال 92 فعالیت برای احیای دریاچه ارومیه را از هر نظر پی‌گیری می‌کنیم.

فتاحی اعلام کرد: از سد ارس و آب رودخانه ارس به اندازه‌ای که بتواند زندگی دوباره به دریاچه ارومیه دهد، آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

فتاحی به میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای احیا دریاچه ارومیه اشاره کرد، ادامه داد: اعتبار به اندازه‌ای که بتوان در سال 92 کار عملیاتی برای احیا دریاچه ارومیه انجام داد در بودجه سال 92 ردیف بودجه اختصاص داده شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه تا کنون از شرایط احیای دریاچه ارومیه رضایتی از نظر علمی و مالی نداشتیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به ردیف بودجه اختصاصی از طرف مجلس شورای اسلامی برای احیا دریاچه ارومیه، همایش‌هایی برگزار شده، که امید است اقدامات لازم برای احیای دریاچه ارومیه انجام گیرد.

دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های آبی ایران است، جزو تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی محسوب می‌شود، جلبک‌های سبز، سخت‌پوستان و باکتری‌ها از موجودات زنده دریاچه ارومیه هستند، که این جانداران در حیات دریاچه ارومیه نقش زیادی دارند و از نابودی آن جلوگیری می‌کنند، پس تهدید دریاچه ارومیه نیز تهدیدی برای حیات موجودات زنده این منطقه است، و احیای دریاچه ارومیه نیازمند همت همگانی و هماهنگ شدن همه مجموعه‌ها برای احیای هر چه سریع‌تر دریاچه ارومیه است./س

برچسب ها: حیات ، ارومیه ، جلبک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.