زاهدان /

طوفان شن و افزایش ده برابری بیماریهای ریوی و تنفسی در سیستان وبلوچستان

بادهای موسمی 120 روزه سیستان پدیده طبیعی و محلی در شمال سیستان و بلوچستان است که از اواخر اردیبهشت آغاز و تا پایان شهریور ماه هر سال ادامه دارد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، وزش این بادها پیش از پدیده خشکسالی با توجه به پر آبی دریاچه هامون که در شمال دشت سیستان واقع است نقش بسزایی در تلطیف آب و هوا منطقه داشت اما با قطع جریان آب هیرمند و خشک شدن دریاچه 4 هزار کیلومتر مربعی هامون در سالهای گذشته باعث بروز طوفان های شدید با سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت شده که کاهش شعاع دید را به صفر می رساند.

بستر دریاچه هامون که بخشی از آن در مناطقی از ولایت نیمروز افغانستان واقع شده است به علت خشکسالیهای چند سال گذشته به منشا اصلی حرکت شن های روان در شمال سیستان وبلوچستان تبدیل شده است.

مردم شمال سیستان از بادهای موسمی بویژه بادهای 120 روزه در زمان ترسالی بعنوان یک نعمت یاد میکنند .

کارشناسان توصیه می کنند در صورت امکان در مواقع وزش طوفان برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف ریوی و چشمی از خانه خارج نشوند.

بر اساس شاخص بهداشت جهانی میزان ابتلا به بیماری سل در شهرستانهای شمال سیستان وبلوچستان بدلیل وجود گردو غبار شدید در مقایسه با دیگر مناطق کشور بیش از ده برابر است.

مسدود شدن محورهای مواصلاتی، افزایش تصادفات بدلیل کاهش دید ، به زیر شن رفتن واحدهای مسکونی- خدماتی ، تعطیل شدن واحدهای آموزشی، و مراکز عرضه خدمات دولتی و بخش خصوصی در بعضی از روزهای سال از جمله تبعات وزش طوفان شن می باشد که مشکلاتی را برای ساکنین منطقه ایجاد می کند اما با توجه به شدت گرمای ناشی از تابش مستقیم نور خورشید به این سرزمین نعمت بزرگی برای ادامه حیات مردم و سایر جانداران منطقه بشمار می آید.

استفاده از انرژی باد در سیستان پتانسیلی است که کمتر به آن توجه شده است اما با این حال سومین توربین بادی کشورکه در هرساعت قادر به تولید 660 کیلو وات برق است در منطقه لوتک شهرستان زابل نصب شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.