"کالوم وود" در مقاله اي با اذعان به نقش کشورمان به عنوان قدرت بلامنازع منطقه اي به تقلاي بي نتيجه سعودي ها براي مقابله با اين موضوع از طريق حمايت از تروريست ها در سوريه اشاره دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پایگاه خبری ترومپت ؛ نويسنده مقاله با اشاره به نقش مهم عربستان سعودي در حمايت از تروريست هاي سوري و دامن زدن به آتش بحران در سوريه مي نويسد "در ميان کشورهاي خاورميانه، عربستان سعودي اصلي ترين نقش را در کمک رساني به تروريست هاي سوري ايفا مي نمايد. در حاليکه سوريه مرز مشترکي با آن کشور ندارد اما سعودي ها نقش مهمي در ارايه کمک هاي تسليحاتي و مالي به تروريست هاي سوري ايفا مي نمايند. پيش تر نيز اين کشور با کشورهاي عضو اتحاديه اروپا و آمريکا بصورت علني در مورد ارسال کشتي حامل تسليحات سنگين براي تروريست هاي سوري مذاکره کرده بود. با اين حال براستي چرا سعودي ها نگران باخت در بحران سوريه و در دست گيري کنترل کامل اوضاع سوريه توسط دولت آن کشور هستند (؟)

 واقعيت آنست که عربستان سعودي کمتر از سوي دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه نگراني دارد و هراس اصلي اش از متحدان آن دولت است. جمهوري اسلامي ايران قوي ترين متحد دولت اسد در خاورميانه است. سعودي ها اين موضوع را مي دانند و دائما به کشورهاي غربي گوشزد مي کنند که قدرت و نفوذ منطقه اي ايران رو به افزايش است. سعودي ها از افزايش نفوذ و حضور ايران در منطقه خاورميانه مي ترسند و متوجه اين موضوع هستند که از زمان آغاز "بيداري اسلامي" در منطقه اين ايران بوده که دست بالا را در معادلات منطقه اي پيدا کرده است. 

عربستان سعودي از افزايش قدرت ايران در منطقه و تبديل شدن سريع آن کشور به قدرت بلامنازع منطقه اي مي هراسد. عربستان سعودي از اين موضوع هراس دارد که علاوه بر نفوذ گسترده ايران در شمال آفريقا و خاورميانه، جمهوري اسلامي ايران نفوذ چشمگير نيز در منطقه مديترانه پيدا کند. جمهوري اسلامي ايران علاوه بر سوريه در عراق نيز نفوذ بسياري دارد و اين موضوع بر هراس سعودي ها بيش از پيش مي افزايد." 

نويسنده در ادامه با اشاره به بحران مشروعيت رژيم آل خليفه در بحرين به عنوان متحد نزديک خاندان آل سعود مي افزايد "شايد در نهايت سعودي ها مايل خواهند بود تا بحران سوريه را با همکاري با ايران به پايان برسانند چرا که آتش اعتراضات و قيام شعيان در بحرين هنوز روشن است. اما در اين ميان عربستان سعودي نمي خواهد قدرت جمهوري اسلامي در کشورهاي منطقه و همچنين در سوريه افزايش يابد. به همين خاطر است که سعودي ها از نظر مالي و تسليحاتي به تروريست هاي سوري کمک مي رسانند. استفاده عربستان سعودي از نيروهاي وهابي و تندرو در سوريه سبب مي شود تا اين بحران بطور تدريجي به جنگي فرقه اي تبديل شود. عربستان سعودي مي تواند نيروهاي تروريست خود را مستقيما به سوريه اعزام نمايد و وارد جنگ با ان کشور شود اما نخواهد توانست آنان را کنترل کند. سعودي ها پيش تر نيز تجربه استفاده از شبه نظاميان تروريست را داشته اند که مي توان به سابقه اين مورد در زمان تاسيس خاندان آل سعود در دوره "ابن سعود" اشاره کرد. با اين حال اين شبه نظاميان خواستار جنگ دائمي هستند و در صورت ورود عربستان سعودي به جنگ با سوريه اين خطر براي خاندان آل سعود وجود دارد که دامنه جنگ به کشورهاي همسايه نيز کشيده شود." 

نويسنده اذعان مي کند که عربستان سعودي توان مقابله با قدرت روزافزون کشورمان را ندارد و در اين باره مي افزايد "عربستان سعودي توان مقابله با قدرت منطقه اي ايران را ندارد. عربستان سعودي همچنين فاقد اهرم لازم براي مداخله در امور داخلي ايران است. از اين رو سعودي ها به حمايت نظامي خود از گروه تروريستي موسوم به "ارتش آزاد سوريه" ادامه مي دهند. طبق گزارش نشريه "فارن پالسي" "سليم ادريس" فرمانده اين گروه از دوستان نزديک خاندان آل سعود است.  

از سوي ديگر عربستان سعودي مي بيند که شرايط در سوريه به نفع ايران در حال تغيير است. در اين ميان شرايط جغرافيايي و استراتژيک به ضرر عربستان سعودي و اين ايران است که از شرايط کنوني سود مي برد.  سعودي ها نمي توانند ايران را به تنهايي مهار کنند. آنان در اين راه خواستار کمک رساني اروپايي براي مهار نفوذ ايران در منطقه هستند."   

برچسب ها: آل سعود ، عربستان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار