رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزکوه گفت: بقعه سیدعلی و خانواده روستای بادرود، نماد بارزی از عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

ˈسیداحمد حسینیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن افزود: بادرود از دهستان های حومه شهرستان فیروزکوه و روستایی کوهپایه ای است که از فیروزکوه 14 کیلومتر فاصله داشته و در شمال غربی آن واقع است.

وی گفت: در منتهی الیه شمالی این روستا که به صخره کوه های طبیعی ختم می شود، سه اثر تاریخی شامل برج سنگ، امام زاده ˈمحمد و محمودˈ و بقعه سیدعلی و خانواده وجود دارد.

حسینی افزود: در سمت شمالی برج سنگی بادرود، بقعه محقر و کوچکی واقع شده که به بقعه سیدعلی شهرت دارد.

وی ادامه داد: آنچه از اعتقادات و اظهارات اهالی بادرود مستفاد می شود، این است که مرحوم سیدعلی از خادمان امامزادگان محمد و محمود بوده که در ضلع غربی همین بقعه قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی فیروزکوه ادامه داد: وی در زندگی خود از تقوا و وارستگی خاصی برخوردار بوده و برای مراقبت و نگهداری از امامزاده و پذیرایی از زوار زبانزد خاص و عام بود؛ تا جایی که عاقبت جان خود، همسر و سه فرزندش را بر سر اعتقاد خود گذاشت و به دست دشمنان اهل بیت و نوادگان آنها در محل امامزاده به شهادت رسید.

وی اضافه کرد: اهالی روستا پس از بازگشت دشمنان، اجساد سیدعلی و خانواده را غسل و کفن کرده و در مجاورت امام زاده دفن کردند.

حسینی خاطرنشان کرد: مظلومیت شهادت این خانواده و تقوا و وارستگی آنان در دوران زندگی چنان علاقه ای در مردم ایجاد کرد که اقدام به احداث بقعه بر سر مزار آنان کرده و آنجا محل زیارت و ابراز ارادت نسبت به آنان شد.

وی توضیح داد: بنای بقعه شامل یک ایوان ورودی است که در طرفین آن دو سکو تعبیه شده و دارای طاق گهواره ای است و در گوشه های منتهی به بقعه اصلی، گوشواره هایی با تزئینات گچی وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی فیروزکوه بیان کرد: پس از عبور از ایوان، یک در کوچک با ارتفاع 5/1 متر و عرض یک متر وارد شونده را به فضای کوچکی هدایت می کند که در آن پنج قبر وجود دارد و بقعه اصلی است.

وی گفت: سقف بقعه گنبد دوپوش بوده که از داخل به صورت عرقچین و از بیرون رُک یا مخروطی است.

حسینی خاطرنشان کرد: مصالح بکار رفته در احداث بنا شامل سنگ لاشه و ملاط ساروج است که تمامی سطوح آن با گچ اندود و سفید شده است.

وی افزود: در اضلاع داخلی بقعه طاق نماهایی تعبیه شده که داری قوس جناغی است و پنجره کوچکی در زیر گنبد و در ضلع شرقی روشنایی داخل بنا را تامین می کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی فیروزکوه ادامه داد: در طرفین ورودی ایوان مقابل بقعه، دو سنگ قبر به صورت عمودی روی زمین نصب شده اند که روی سنگ سمت راست عبارت ˈامامقلی ولد هادی کیانیˈ و روی سنگ سمت چپ عبارت ˈسیدعباسقلی کیانیˈ که به گفته اهالی از خادمین امام زاده و بقعه بوده اند، حک شده است.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: مجموعه بناهای تاریخی بادرود با شماره 3106 در تاریخ 25 اسفندماه 79 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.