وزیر بهداشت آینده باید برای ارتقای کیفی حوزه سلامت کشور رابطه بسیار خوبی با رئیس جمهور و وزرای اقتصادی داشته باشد.

 رضا ملک زاده، رئیس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در مورد وظیفه وزیر بهداشت در حوزه سلامت کشور گفت: وزیر بهداشت برای ارتقای سطح کیفی حوزه سلامت کشور رابطه بسیار خوبی با رئیس جمهور و وزرای اقتصادی داشته باشد، همچنین تیم بسیار قوی تشکیل داده و تعامل خوبی با جامعه پزشکی نیز برقرار کند.

وی در ادامه مسئولیت وزیر بهداشت را بسیار سنگین دانست و افزود: من از سال 1369 تا 1372 در دوران رياست جمهوري هاشمی رفسنجانی وزیر بهداشت بودم و تاکید می کنم که یکی از سخت ترین دوران زندگیم بود چراکه این مسئولیت سنگینی است و هر کس که در این سمت قرار گیرد سایر افراد باید به وی کمک کنند.

 همکاری های بین بخشی کشور ایده آل نیست
ملک زاده در ادامه با بیان اینکه برای اداره وزارت بهداشت به یک همکاری بین بخشی نیاز داریم، تصریح کرد: همکاری های بین بخشی در کشور ایده آل نیست و وزیر بهداشت تحت فشار قرار گرفته و باید بتوانند به اهداف وسیعی که دارد دست یابد و این جایگاه مشکل است، بنابراین باید همکاری های بین بخشی را تقویت کنیم تا بتوانیم به اهداف بلندی که در حوزه سلامت کشور داریم دست یابیم.


دکتر رستمیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هر فردی را نباید برای حوزه بهداشت و درمان معرفی کرد فرد معرفی شده باید کار درمانی کرده باشد و به نوعی کار بلد باشد.

وی گفت: وزیر بهداشت آینده باید پایبند اسناد و برنامه های بالا دستی باشد و در راستای برنامه پنجم توسعه حرکت کند.

 وی با بیان اینکه فردی که به عنوان وزیر بهداشت معرفی می شود باید صف را گذرانده باشد و بعدا  وارد ستاد شده باشد خاطر نشان کرد: این نکته بسیار مهمی است که باید رعایت شود و فردی که هنوز کار اجرایی نداشته نمی توان به عنوان وزیر بهداشت و درمان در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: یک وزیر بهداشت باید نگاه دلسوزانه به مردم داشته باشد تا از اختیارات و امکاناتی که به وی تعلق می گیرد سوء استفاده نکند و براساس شاخص ها گام بردارد.

وزير بهداشت وعده محور نباشد

دکتر آریایی نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه اظهار داشت: قوه مجریه باید به گونه ای نیروهای خود را هدایت کند که تعامل بیشتری با قوه مقننه داشته باشند و در حفظ شان و جایگاه مردم گام بردارند.

وی گفت: رعایت حقوق مردم در حوزه سلامت یعنی اجرای عادلانه طرح ها و توزیع عادلانه خدمات درمانی در بین تمامی اقشار جامعه است.

 وی با بیان اینکه تا حد ممکن باید سعی شود حوزه سلامت از سیاسی بازی دور باشد خاطر نشان کرد: بسیاری از چالش ها و مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه سلامت دیده  می شود نتیجه نگاه سیاسی  به این حوزه است و ما از دولت می خواهیم کسی را وزیر بهداشت کند که به مقوله درمان دیدگاه سیاسی نداشته باشد.

جذابیت برای کار در بخش های دولتی با واقعی شدن تعرفه محقق می شود

دکتر شکیبا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: خواسته مان از وزیر بهداشت دولت جدید این است که تعرفه های دولتی واقعی شود در ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است که اعضای هیات علمی باید تمام وقت شوند، این در صورتي محقق می شود که تعرفه ها واقعی شوند.

 وی گفت: بیمه ها به موقع مطالبات دانشگاه ها را پرداخت کنند و پزشک خانواده به صورت واقعی اجرا شود، ما اول باید زیر ساخت ها را تعریف کنیم و پزشکان به خصوص در مناطق محروم مستقر کنیم.

 شکیبا تصریح کرد: پزشک عمومی که فارغ التحصیل می شود باید حداقل کاری که شود که این پزشک 5 سال فعالیت کند تا خدمات ارائه کند و هم پزشک بیکار نداشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: سرانه سلامت واقعی نیست و در استانها نیز ضریب نمی خورد، سرانه سلامت در همه جا یک به میزان تعیین شده است، با توجه به شرایط خاصی که ما داریم باید سرانه سلامت در مناطق محروم با ضرایب بالاتر مشخص شود.

وئ ادامه داد: پرداختی بیمه ها به بخش دولتی و خصوصی فرق می کند، پرداختی بیمه ها در بخش خصوص به روز است ولی در بخش دولتی با فاصله یک سال گاهی بیشتر است.

اصلاح تعرفه های درمانی باید در دستور کار قرار گیرد

 دکتر شاه حسینی، قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: اصلاح تعرفه های درمانی یکی از  خواسته های ما در  دولت جدید است، تعرفه های درمانی کم بوده و به دليل اينكه بخشي از خدمات بيمارستان هاي آموزشی توسط تعرفه هایی که دولت برای بیمه ها مشخص کرده است تامین می شود.

 وی گفت: پایین بودن این تعرفه ها باعث تحمیل هزینه و صدمه مالی به بیماران می شود اصلاح تعرفه درمانی باید در دستور کار قرار گیرد.

شاه حسینی تصریح کرد: در گذشته به بیمارستانهای دولتی ارز می دادند و این بیمارستانها می توانستند هزینه خدمات درمانی را پایین بیاورند.

 وی اظهار کرد: هم اکنون هزینه درمان گران تمام می شود و میزان بودجه ای که داده می شود بیمارستانها قادر به ارائه نبوده و نیاز است که خود گردان باشند و به همین دلیل هزینه ای به مردم  تحمیل می شود و اصلاح تعرفه های درمانی باعث  کاهش هزینه بیمار می شود.

 وی گفت: ما از نظر تجهیزات در بیمارستانها با کمبود مواجه نیستیم ولی مشکل اساسی است که بسیاری از تجهیزات مستهلک شده اند و باید نو و به روز شوند.

وی خاطر نشان کرد: این نیازمند بودجه خاصي است، همچنین مواد مصريف نیز با نوساناتی  همراه است و نیازمند حمایت ویژه دولت به واردات تجهیزات پزشکی است.

وزیر بهداشت دولت جدید وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران را تثبیت کند
 
دکتر شاه حسینی، قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: انتظارمان از وزیر بهداشت این است که نگاه قوی تری به دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشد، بودجه دانشگاه ها را نیز افزایش دهد، با این بودجه ای که در اختیار دارند قادر به برگرداندن دانشگاه ها به نحو مطلوب نیستند و با مشکلات عدیده ای موجه هستند .

وی گفت: خواسته دیگرمان از وزیر بهداشت دولت جدید این است که وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران تثبیت کند .

 قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: در عین حال نیز می خواهیم که در امر بهداشت و درمان، طرح پزشک خانواده اجرایی شود، بزرگترین اقدام وزارت بهداشت اجرای طرح پزشک خانواده است.

بازنگری سیستم آموزش پزشکی در اولویت قرار می گیرد

دکتر عفت پناه، معاون آموزشی بیمارستان ضیاییان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: وزیر بهداشت و دولت جدید باید بحث پزشک خانواده، بحث بیمه ها، دارو و بازنگری در سیستم آموزش پزشکی در اولویت قرار دهد.

 وی گفت: با توجه به پیشرفت هایی که در علم پزشکی صورت گرفته است و هر 6 ماه یک بار به اطلاعات قبلی دو برابر افزوده می شود بحث سیستم آموزش پزشکی نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

عفت پناه تصریح کرد: برخی دانشگاه ها جسته و گریخته سیستم خود را با پیشرفتهای علمی تطابق داده اند که کفایت لازم را ندارد.

 معاون آموزشی بیمارستان ضیاییان اظهار کرد: تا زمانیکه ما پوشش کامل بیمه ای نداریم و بیمه ها پرداختهایشان را به پزشکان و دانشگاه ها متناسب نکنند با معضلاتی مانند زیر میزی و عدم ارائه خدمات مناسب در مراکز دولتی و غیر دولتی مواجه خواهیم بود./ح






برچسب ها: وزیربهداشت ، وزرا ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار