فارس/

30 هزار هکتار سطح زیر کشت خرما در فارس

سطح زيركشت خرما در استان فارس بيش از 30 هزار هكتار و توليد سالانه آن بيش از 131 هزار تن است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي فارس گفت: سطح زيركشت خرما در استان فارس بيش از 30 هزار هكتار و توليد سالانه آن بيش از 131 هزار تن است.

محمد حسن طلعتي خاطرنشان كرد: در 13 شهرستان خرما خيز استان حدود 100 رقم شناسائي شده است كه چهار رقم به ترتيب شاهاني، زاهدي، كبكاب و پيارم داراي سطح زير كشت عمده هستند.

وي زمان شروع برداشت خرما را در سطح استان فارس اول مرداد و پايان آن را انتهاي آبان‌ماه اعلام كرد وگفت: معمولا در مردادماه فصل برداشت خرماي لارستان آغاز مي‌شود و آبان‌ماه نوبت به خرماي شهرستان هاي كازرون و جهرم مي‌رسد.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي فارس افزود: چنانچه ميزان مصرف سرانه خرما 7 كيلوگرم در استان در نظر گرفته شود، ميزان خرماي توليدي مازاد بر مصرف استان كه مي تواند به استان هاي ديگر و خارج از كشور صادر گردد، بيش از 99500 تن است.

طلعتي در ادامه بر ارزآوري و نقشي كه صادرات خرما مي تواند در اقتصاد بخش كشاورزي داشته باشد تاكيد كرد و گفت: در سال گذشته 35 هزار تن خرما به ارزش38.7 ميليون دلار از استان فارس صادر شد كه در مقايسه با سال 90 رشد 25 درصدي در وزن و رشد 76 درصدي در ارزش دلاري صادرات را نشان مي دهد .

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورز ي فارس يادآور شد: هم اكنون در بيش از 50 درصد از نخلستان هاي استان فارس شيوه هاي نوين آبياري در حال اجرا است و شرايط مكانيزه شدن در 40 درصد ازباغات نخل استان وجود دارد./ب


برچسب ها: سطح ، کشت ، خرما ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.