با سفر به خراسان‌شمالي از جاذبه‌هاي گردشگري اين استان لذت ببريد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، استان خراسان شمالی به مرکزیت شهر بجنورد یکی از استان‌های کشور ایران است. این استان با مصوبه دولت در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، ایجاد شد.

آشخانه شهری است در استان خراسان شمالی.
این شهر مرکز شهرستان مانه و سملقان است و در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد قرار گرفته‌است. 

شهر آشخانه نخستین شهر ورودی استان خراسان شمالی از سمت استان‌های شمالی ایران است.

این شهر با احداث یک پل به دو قسمت تقسیم شده‌است و در حاشیه جاده آسیایی قرار دارد که حدود ۱۲۰ کیلومتر این جاده ترانزیتی از محدوده شهرستان مانه و سملقان می‌گذرد.

ساخت پل ورودی غیرهم‌سطح در ورودی این شهر باعث عبور سریع زائران مشهد از این جاده و عدم توقف آن‌ها در آشخانه و در نتیجه انزوای این شهر شده‌است.

این شهر از منابع آب خوبی برخوردار است که از کوه‌های آلاداغ سرچشمه می‌گیرد و به همین خاطر کشاورزی و دامپروری در پیرامون آن رواج دارد. زبان گفتاری بیشتر ساکنان آشخانه ترکی و کرمانجی است.

جمعیت این شهر که در اوایل انقلاب ۵۷ حدود ۶ هزار نفر بود در سال ۱۳۸۴ به ۲۰ هزار نفر رسید. سرعت مهاجرت به این شهر باعث ایجاد پدیده حاشیه‌نشینی شده‌است.

این شهر همچنین دارای دانشگاهی به نام دانشگاه آزاد اسلامی مانه و سملقان است.

رشته کوه آلاداغ .بلندترین قله آن (آلاداغ) با ارتفاع ۳۱۰۰ متر است و قله بهار یا سرو با پوششی از درختان سرو، در ارتفاعات و چمن کالپوش دردامنه آن ۲۹۸۰ متر ارتفاع دارد و قله سالوک یاصعلوک (۳۰۵۰متر)باپوشش گیاهان متنوع وچشمه سارهای بیشمار از دیگر کوههای آلاداغ می باشد. این رشته کوه دارای جنگلهای زیبا ، دره های باصفا و چشم اندازهای بدیع است 


رشته کوه قورخود .با ارتفاع ۲۹۵۰ متر در فاصله ۹۵ کیلومتری غرب بجنورد با انبوه درختان سرو در دامنه جنوبی و مراتع و مناظر زیبا در دامنه شمالی از دیدنی ترین رشته کوههای غرب بجنوردمی باشد.

رشته کوه بزداغی (۱۶۹۲متر) در ۹ کیلومتری شمال روستای کوشکی ترکمن واقع دربخش مانه وسملقان قرارگرفته است.

رشته کوه می سی نو (۲۴۹۶متر) درشمال دهستان گیفان قرار دارد و خط الراس آن مرز ایران وجمهوری ترکمنستان را تشکیل می دهد.

رشته کوه دوچنگ ، در ۴۹ کیلومتری شمال غربی بجنورد قراردارد . بلندترین قله آن دنقوزداغی به ارتفاع ۱۶۵۰ متر در ۱۱ کیلومتری روستای دشتک بخش مانه سملقان واقع شده است.

رشته کوه آغ چیل (۱۴۶۰متر) کوه پارلان یاگرم داغی (۲۰۰۰متر) واقع در مرز ایران وترکمنستان «پیغمبر»،«داش قلعه» و کوه «زو» نیز از دیگر رشته کوههای شهرستان بجنورد است .

همچنین در نواحی غربی بخش جاجرم چند رشته کوه دیگر وجود داردکه چهره نیمه کویری به ناحیه منطقه داده اند و حدفاصل رشته کوههای البرز و کوههای خراسان بشمارمی روند.
بلندترین این کوهها«اوزون» میباشد./ز

برچسب ها: آشخانه ، استان ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.