رئیس‌جمهور کشورمان دقايقي پيش به‌منظور شرکت در نشست سران کشورهای صادر کننده گاز عازم مسکو پايتخت روسيه شد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، محمود احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور دقايقي پیش به منظور شرکت در اجلاس کشورهاي صادرکننده گاز عازم مسکو پایتخت روسیه است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه چندی پیش برای تمام سران کشورهای عضو جی ای سی اف دعوت‌نامه فرستاد و محمود احمدی‌نژاد نیز این دعوت‌نامه را پذیرفت و امروز در رأس هیئتی بلند پایه عازم این نشست شد تا در آنجا سخنرانی کند.

اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد، حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، علی سعیدلو معاون امور بین‌الملل، مجتبی ثمره‌هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهوری، علی‌اکبر صالحی وزیر امور‌خارجه و سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی رئيس‌جمهور را در اين سفر دو روزه همراهی می‌کنند.

نشست وزیران مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز آبان‌ماه سال جاري به ریاست رستم قاسمی وزیر نفت ایران برگزار می‌شود.  

برگزاری این نشست مهمترین فعالیت این مجمع در سال جاری میلادی است که کشور میزبان به منظور تضمین برگزاری یک نشست موفق، کمیته‌هایی در سطح مقامات ارشد در سطح ریاست‌جمهوری در این کشور تشکیل داده است.

براساس بیانیه مطبوعاتی مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز این مجمع قصد دارد در سال 2013 برای سران کشورهای عضو نشستی در روسیه و نشستی وزارتی نیز در نوامبر آینده(آبان ماه) در ایران برگزار کند.

 
گفتني است اعضای مجمع صادر‌کنندگان گاز ، 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گازی طبیعی مایع‌شده را در اختیار دارد.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی ، ایران، قطر، نیجریه، روسیه، ترینيداد و توباگو، ونزوئلا و عمان که در آبان 1390 به این مجمع پیوسته‌اند از اعضای این مجمع جهانی به شمار می‌روند.

گفتنی است محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری کشورمان قرار است طبق برنامه در نشست مجمع صادرکنندگان گاز سخنرانی کند.

احمدی‌نژاد امروز با دعوت مسئولان سفارت ونزوئلا در روسیه در مراسم یادبود هوگو چاوز رئیس‌جمهور این کشور نيز حضور خواهد یافت.

وی همچنين دیدار‌هایی با نخبگان و خانواده‌های ایرانی مقیم روسیه و مصاحبه‌ای با شبکه راشاتودی(RT) خواهد بود.

رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه این نشست‌ها قرار است دیدارهای دوجانبه‌ای با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور وقت روسیه، نوری‌المالکی نخست وزیر عراق، و اوو مورالس رئیس‌جمهور بولیوی خواهد داشت.
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار