"کوروش ضيابري" در مصاحبه اخير خود با "نواه گيمبل" تحت عنوان "رياکاري دولت آمريکا در قبال برنامه هسته اي ايران امري واضح است" با اشاره به مواضع خصمانه دولت آمريکا و صهيونيست ها عليه کشورمان معتقد است که آنان نمي خواهند مذاکرات هسته اي به سرانجام نهايي برسد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ ضيابري پيش از آغاز مصاحبه با گيمبل به فشارهاي چندين ساله دولت آمريکا و متحدانش بر کشورمان اشاره مي کند و مي افزايد "بيش از يک دهه است که دولت آمريکا، رژيم صهيونيستي و متحدان اروپايي آن بر جمهوري اسلامي ايران فشار وارد مي نمايند که از برنامه هسته اي خود دست بکشد. تحريم هاي اقتصادي، تهديد به انجام حمله نظامي، به شهادت رساندن دانشمندان هسته اي و انجام حملات متعدد سايبري همگي اهرم هايي بوده اند که آمريکايي ها و صهيونيست ها براي اعمال فشار بر ايران از آنها استفاده کرده اند. اين در حاليست که رژيم صهيونيستي اکنون بيش از 200 کلاهک اتمي در اختيار دارد و به طرزي بي قيد و شرط از سوي دولت آمريکا و کشورهاي اروپايي مورد حمايت قرار مي گيرد." 

ضيابري در ادامه اشاره مي کند که گيمبل يکي از روزنامه نگاراني است که ساکن واشنگتن بوده و خط مشي مستقلي دارد. وي همچنين در مورد بحران مالي و اقتصادي در کشورهاي اروپايي و پيرامون برنامه رياضت اقتصادي نيز مقالاتي تحليلي را منتشر کرده است." 

ضيابري در نخستين پرسش خود از گيمبل با اشاره به گزارشات "يوکيو آمانو" دبيرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي در قبال برنامه هسته اي کشورمان از گيمبل اين پرسش را مطرح مي سازد که آيا "محمد البرداعي" دبيرکل پيشين آژانس در مقايسه با آمانور موضعي مستقل تر داشت (؟) گيمبل در پاسخ با تاکيد اين نظر اظهار مي دارد که آمانو تحت سلطه دولت آمريکا قرار دارد و در اين باره مي افزايد "مشخص است که آمانو در مورد پرونده هسته اي ايران از آمريکا دستور مي گيرد. اسناد ديپلماتيک افشا شده توسط سايت "ويکي ليکس" نشان دادند که انتخاب آمانو با حمايت دولت آمريکا صورت گرفته چرا که وي در مورد برنامه هسته اي ايران موضعي مشابه با موضع آمريکايي ها را دارد." 

ضيابري با اشاره به ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي کشورمان از گيمبل اين پرسش را مطرح مي سازد که عليرغم رعايت قوانين آژانس بين المللي انرژي اتمي از سوي ايران علت رويکرد خصمانه کشورهاي غربي در مورد برنامه هسته اي ايران چيست (؟) گيمبل در اين مورد پاسخ مي دهد "همانگونه که مي دانيد که از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 ميلادي و سرنگوني رژيم شاه در آن کشور دولت آمريکا يکي از متحدان اصلي خود در منطقه خاورميانه را از دست داد و در نتيجه به منافعش لطمه اي جدي وارد شد. دولت آمريکا پيش از پيروزي انقلاب به ايران براي راه اندازي تاسيسات هسته اي اش کمک کرده بود اما اکنون با اين موضوع مخالفت مي کند. اين در حاليست که دولت آمريکا صدها عدد تسليحات هسته اي را در اختيار رژيم صهيونيستي قرار داده است. فشار غرب بر ايران بر سر برنامه هسته اي ابزاري است که آمريکايي ها قصد دارند از طريق آن افکار عمومي جهاني را عليه ايران بشورانند." 

ضيابري با اشاره به معيارهاي دوگانه دولت آمريکا در قبال برنامه هسته اي کشورهاي مختلف جهان به گيمبل اين نکته را خاطر نشان مي سازد که دولت آمريکا و متحدانش و برنامه هسته اي نظامي رژيم صهيونيستي حمايت مي کنند اما در مقابل تحريم هاي ضد ايراني را عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال کرده اند و اين در حاليست که ايران در چارچوب مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي و معاهده ان پي تي (منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي) به فعاليت هاي "صلح آميز" هسته اي خود ادامه مي دهد. علت برخورد آمريکايي ها در اين باره چيست (؟)

گيمبل در اين باره پاسخ مي دهد "نه تنها رژيم صهيوينستي که دولت هندوستان نيز داراي کلاهک هاي هسته اي است و خارج از محدوده پيمان ان پي تي به فعاليت هاي هسته اي خود مي پردازد. اين معيار دوگانه و در واقع رياکاري است که دولت آمريکا و رژيم صهيونيستي در مورد برنامه هسته اي ايران آن را همواره در پيش گرفته اند. دليل اين امر مشخص است. جمهوري اسلامي ايران چالشي براي سلطه گري دولت آمريکاست. از سوي ديگر منافع ملي رژيم صهيونيستي نيز با منافع دولت آمريکا هم پوشاني دارد. از سوي دیگر ايران با سلطه گري دولت آمريکا در منطقه مخالف است." 

ضيابري در ادامه مقاله با اشاره به تکرار تهديدات رژيم صهيونيستي و آمريکايي ها عليه کشورمان در مورد احتمال آغاز تجاوز نظامي عليه آن کشور اين پرسش را از گيمبل مطرح مي نمايد که آيا چنين تجاوزي امکان پذير است آيا وقوع جنگ ديگري در خاورميانه محتمل است (؟) گيمبل در پاسخ به وي در اين باره مي افزايد "بگذاريد صريح بگويم که طرح بحث راهکار "ديپلماتيک" از سوي دولت آمريکا در مورد برنامه هسته اي ايران صرفا يک بهانه است چرا که در صورتيکه آمريکايي ها به اين موضوع باور داشتند تحريم هاي شديد را عليه ايران اعمال نمي کردند. در مورد قضيه ليبي دولت آمريکا و کشورهاي غربي دست به تجاوز نظامي عليه آن کشور زدند با اين حال غرب نمي تواند اشتباه مشابهي را در مورد ايران مرتکب شود چرا که دولتهاي روسيه و چين در شوراي امنيت سازمان ملل متحد با حق راي وتوي خود مانع تحقق چنين اقدامي خواهند شد." 

ضيابري در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته اي نمايندگان کشورمان با نمايندگان قدرتهاي عضو گروه 1+5 و کارشکني هاي رژيم صهيونيستي در اين باره اين موضوع را مطرح مي سازد که به نظر مي رسد صهيونيست ها از امکان حصول توافق ميان ايران و کشورهاي غربي در مورد برنامه هسته اي ايران هراس دارد. وي اين پرسش را مطرح مي سازد که آيا امکان رسيدن به توافقي دائمي در اين باره ميان جمهوري اسلامي ايران و غرب وجود خواهد داشت (؟) گيمبل در اين باره معتقد است که دولت آمريکا تمام تلاش خود را مي کند تا توافقي نهايي در مورد برنامه هسته اي ايران شکل نگيرد." 

برچسب ها: آمریکا ، هسته ای ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار