تابستان امسال استان خراسان‌جنوبي ميزبان مسافران است.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، غار خونیك در شمال شرق روستای خونیك بر ارتفاعات مشرف به روستا در 20 كیلومتری جنوب قاین قرار دارد.ابزار سنگی بدست آمده از این غار مربوط به دوران موسترین یا پارینه سنگی میانه است كه تقریبا سی هزار سال قدمت دارند .


آثار زندگی در غار خونیك از دوران پارینه سنگی تا عصر اسلامی باقی مانده .این آثار از طبقات زیر ورو شده غار در اثر زلزله بدست آمده كه موید نظریه قدمت این غار می باشد.

غار خونیك دارای دهانه ای در حدود 2متر وفضای داخلی به طول 5/1 وعرض 3 متر می باشد.دیواره های آن از سنگ های توروس تشكیل شده اند كه زیبایی ویژه ای به محیط  داخلی آن داده اند.

اولین گمانه زنی های باستان شناسی در این غار خونیك عبارت بود از انواع تیغه های سنگی كه بوسیله انسانهای عصر پارینه سنگی میانه تراشیده شده بودند وبه ابزار یافت شده ی دوران موسترین در فلات ایران شباهت كامل داشته اند.

غار جوجه: 

غار جوجه یکی از شگفت انگیزترین غارهای طبیعی قاین می‌باشد که دارای اهمیت باستان‌شناسی نیز می‌باشد این غار در ۲۵ کیلومتری شرق قاین و ۵ کیلومتری جنوب غرب روستای خونیک علیا واقع است. این غار بر خلاف اسم آن بزرگ‌ترین غار شناسایی شده در جنوب خراسان است.


دهانه این غار در ارتفاع تقریبی ۸۰ متر از کف دره رو به شرق قرار دارد ابعاد دهانه غار ۲٫۳۰ در ۴ متر است ارتفاع غار در داخل به چهل متر نیز می‌رسد عمق غار صدها متر و عرض متوسط ان نیز ۲۰ متر است شیب غار به سمت پایین وو در بهری نقاط دراری شیب ۷۰ درجه می‌باشد اثارو بقایای سفالهایی مربوط به دوران تاریخی در ابتدای غار پراکنده‌است.

در ابتدای غار حوضی جانبی با مصالح سنگ و ساروج ساخته شده‌است شکل داخلی غار بسیار چشم نواز است و متشکل از یک تالار اصلی است تشکیلات زیبای بلوری و گل کلمی بر سطج دیواره‌ها و سطح کف مشاهده می‌شود در قسمت‌هایی از غار نیز تشکیلات زیبای اهکی استلاگمیت و استلاگتیک به طرز شگفت اوری مشاهده می‌شود.

غار فارسان:

غار فارسان مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان قائنات، روستای شقوری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ باشمارهٔ ثبت ۳۳۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است./ز

برچسب ها: غار ، استان ، خراسان ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.