نخستین باغ گیاه شناسی خاورمیانه مدتهاست که در معرض تخریب قرار گرفته و هیچ اقدامی از سوی مسئولان برای حفظ و نگهداری آن انجام نمی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛  باغ گیاه شناسی نوشهر با قدمتی 70 ساله نخستین باغ اکولوژی خاورمیانه و مربوط به دوره پهلوی دوم است که در سال 1310 در نوشهر، خیابان بهار آزادی، نرسیده به پل ماشلک واقع شده است ، این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۷۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

متاسفانه سال هاست که مسئولین به دلیل احداث جاده کمربندی و توسعه بندر نوشهر، در پی تخریب قدیمی ترین باغ گیاه شناسی در منطقه هستند که هر بار با فشار فعالان مدنی و اعتراض های پاسداران زیست بوم ایران زمین قادر به انجام آن نشدند.

در تازه ترین اقدام اوايل تيرماه استانداری مازندران در نامه‌ای دستور تخريب باغ گياه‌شناسی نوشهر را صادر کرد.

اين دستور درحالی صادر شد که عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از مخالفت این کمیسیون با ویرانی نخستین باغ گیاه شناسی خاورمیانه خبر داد و افزود: تمام کسانی که در این رابطه اقدامی کنند مجرم محسوب شده و باید از طریق دادگاه صالحه به جرم آنها رسیدگی شود
به گفته رجایی نماینده مجلس چنانچه باغ گياه‌شناسی نوشهر مورد تعرض قرار گيرد و تخريب شود، ‌قوه مقننه کار تحقيق و تفحص را از سازمان محيط زيست آغاز خواهد کرد . 

بار دیگر عملیات اجرایی عبور جاده از باغ گیاه شناسی نوشهر از واپسین روزهای دولت دهم به بهانه عبور جاده آغاز شد تا اهداف سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر ویرانی این باغ محیط زیستی برای جاده سازی، ساخت و ساز تجاری در این باغ اجرایی شود.

این اقدام در حالی صورت گرفت که تعدادی از فعالان محیط زیست و ساکنین نوشهر، تجمع آرامی را در اعتراض به تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر برگزار کردند و نامه ای را خطاب به مسئولین برای درخواست جلوگیری از تخریب این باغ امضا کردند و باز هم مانع تخریب این باغ برای مدتی هر چند کوتاه شدند.

همچنین، سیدعیسی هاشمی معاون استاندار مازندران در توضیح صدور دستور تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر اظهار داشت: این طرح از مصوبات دور سوم سفر دولت بوده و با توجه به آن که بندر نوشهر از بنادر مهم شمال کشور به شمار می رود دولت با تصویب این مصوبه تلاش کرده زمینه و بستر توسعه در این بندر فراهم شود.

گفتنی است وی احداث جاده در باغ گیاه شناسی نوشهر را به عنوان یک مطالبه عمومی و مردمی که در نظام مطرح است می خواند و اظهار می دارد ساکنین این قسمت شهر خواستار احداث راه هستند، اما همانطور که شاهد هستیم هر بار فعالیت کارگران برای تخریب این باغ قدیمی و اکولوژی با مخالفت ،اعتراض و اجماع مردمی به تعویق می افتد.

لازم به ذکر است؛ از آنجایی که عبور مسیر پیشنهادشده از باغ گیاه‌شناسی نوشهر ارزان‌ترین مسیر محسوب می‌شود، مسئولان مربوطه با این امر موافق هستند و با ادامه مسیر در مسیرهای پیشنهادی دیگر که یکی از این مسیرها عبور از حاشیه رودخانه است و نیاز به ساخت پل دارد که برای آنها پرهزینه است، مخالفت می کنند.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر سمبل هویت، استقلال، اهمیت و شخصیت اجتماعی‌مان است، عرصه ۳۵ هکتاری آن باید حفظ شود تا مشخص شود که در کشور، منابع طبیعی، محیط زیست، پژوهشگران و دوستدارانش حرمت دارند و هرگز منافع معنوی آنها در پای احداث یک جاده کمربندی که می‌توان به راحتی و با احداث یک پل هوایی یا مسیری در جنب باغ، جایگزینش کرد، قابل معاوضه نیست. باغ نوشهر باید بماند تا جهانیان و فرزندان این آب و خاک بدانند که وجود اصل ۵۰ قانون اساسی ما، صرفاً یک ژست محیط ‌زیستی نبوده و نخواهد بود.

با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری برای حفظ ذخایر توارثی و منابع طبیعی هنوز هم این باغ در معرض تخریب است که امید می‌رود افکار منفی برای این امر دور شود .

گزارش از زینب عبدی

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار