تابستان با گرمای طاقت فرسایش بر جنوب سایه انداخته و عطش مصرف کنندگان و نگرانی مسئولین از هدرروی آب هر روز بیشتر می شود. این در شرایطی است که هم اکنون 290 روستای کهکلویه و بویر احمد فاقد آب سالم برای مصارف مورد نیازشان هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج هدر روی آب در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد داد مسئولین را هم در آورده و به گفته مدیرعامل آبفار استان نیمی از آب شرب در روستاهای استان هدر می رود.
اگرچه کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت، 10درصد آب کشور را داراست و دو هزار چشمه دائمی و فصلی و چهار رود خروشان و پرآب دارد اما این باعث نمی شود که نگرانیها ازمصرف بی رویه آب در پر آب ترین استان کشور وجود نداشته باشد.
وجود دو اقلیم متفاوت سردسیر و گرمسیر باعث شده بخش سردسیری این استان از آب آشامیدنی و کشاورزی برخوردار باشد و برعکس برخی مناطق بخش گرمسیری به خصوص در فصل تابستان با بحران آب مواجه شوند. گرچه مشکل کمبود آب شرب روستاهای مناطق سردسیری را هم تهدید می کند.
با این حال امسال نسبت به سال زراعی گذشته میزان بارش در مناطق مختلف استان رشد چشمگیر داشته و این رشد در مناطق گرمسیری گچساران و بهمئی بسیار زیاد بوده اما به نظر می رسد زمین به دلیل خشکسالیهای سالهای اخیر هنوز خود تشنه است و چشمه هایش در برخی مناطق نجوشیده اند.
علاوه بر روستاها، برخی شهرها و بخش ها هم در تابستان با مشکل کمبود آب شرب مواجه می شوند و این در حالیست که از 42 میلیون متر مکعب آب  استحصال شده در استان تنها 28 میلیون متر مکعب آن مصرف می شود و بقیه به هدر می رود.
اما به نظر می رسد مسئله هدرروی آب در روستاها جدی تر باشد به طوری که مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی از این مسئله مستاصل شده و این معضل را یک درد بزرگ می داند.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان میزان هدرروی آب در روستاهای این استان را نگران کننده عنوان کرد و گفت: نیمی از آب شرب در روستاهای استان هدر می رود.
سجاد رستگار افزود: هم اکنون میزان هدرروی آب در روستاهای استان بالای 50 درصد است و این در حالیست که این میزان در کشورهای توسعه یافته چهار تا پنج درصد است.
وی 90درصد مشکلات هدروری آب را ناشی از انشعابات غیر مجاز دانست و بیان کرد: پنج هزار انشعاب غیر مجاز آب در سال گذشته در روستاهای استان شناسایی شد.
وی از روند برخورد با متخلفین گلایه کرد و اظهار داشت: گاهی پروسه محکوم کردن متخلف تا شش سال هم به طول می انجامد و هزینه های زیادی هم برای شرکت در بر دارد./س
برچسب ها: آب ، هدر ، روی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.