بر اساس اسناد موجود سابقه آشنايي بشر با مواد مخدر حدود چهار هزار سال پيش از ميلاد برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ، براساس امار موجود هم اكنون در جهان بيش از 214 ميليون معتاد وجود دارد كه 14 ميليون نفر از آنها به هروئين و كوكائين معتاد هستند .
به كار بردن كلمه ترياك Theriac بجاي افيون يك غلط اصطلاحي است ، زيرا ترياك در زبان انگليسي و ترياق در زبان فرانسوي نام يك پادزهر است كه از حدود 70 نوع گياه تهيه شده و گاهي پوست يك نوع مار به نام Tiriak در ايران را نيز به آن مي افزودند .
دولت هاي استكباري و در رأس آنها انگليس ، همزمان با رسوخ در اركان دولتها،مواد مخدر را رواج دادند كه حتي برخي از شاهان صفوي نيز به آن روي آورده و معتاد شدند .
با شروع حكومت قاجار ، بر مبناي سياست انگليس كه خواهان تضعيف همسايگان هندوستان بود ، ترياك كشي چنان در ايران رواج يافت كه حتي تصوير ناصرالدين شاه را همانند نقش سكه بر حقه هاي وافور منقوش ساختند.
و اينگونه به آن رسميت بخشيدند و در همين ايام نيز كشت خشخاش را ترويج كردند و براي اولين بار در ماهان كرمان مرغوب ترين نوع اين محصول را كاشتند.
در زمان حكومت سلسله پهلوي سطح زير كشت تا ميزان 33 هزار هكتار افزايش يافت.
براي اولين بار مرزهاي كشور به روي هروئين گشوده شد و از حدود سال 1340 جوانان اين مرز و بوم در معرض يكي از مهمترين توطئه هاي استعمارگران قرار گرفتند.
براساس آمار هاي موجود در حال حاضر در ايران بيش از يك ميليون و 200 هزار نفر معتاد وجود دارد و 800 هزار نفر نيز به صورت تفنني از مواد مخدر استفاده مي كنند.
در اين ميان كهگيلويه و بوير احمد به عنوان شاه راه مواصلاتي جنوب به شمال از معضل قاچاق مواد مخدر در امان نمانده و سالانه بيش از سه هزار كيلوگرم انواع مواد مخدر از اين محور به استان هاي شمالي كشور قاچاق مي شود.
دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر كهگيلويه و بويراحمد گفت : در بخش مقابله كه از سوي پليس مبارزه با مواد مخدر انجام مي شود هزار و 367 نفر در اين زمينه شناسائي و 103 دستگاه خودرو حامل مواد مخدر متوقف و بخشي از ان مصادره شد.
سردار عليرضاعادلي در گفت گو با خبرنگار ايرتا افزود: شناسائي باندهاي فعال نسبت به سال گذشته شش درصد افزايش داشته است و حدود 37 باند فعال در اين زمينه شناسائي و متلاشي شد.
سردار عادلي افزود:در محيط هاي كار و آموزش، فعاليتها چهار برابر شده و 214 هزار نفر زيرپوشش آموزشهاي مختلف قرار گرفته است.
فرمانده انتظامي كهگيلويه و بويراحمد گفت : توزيع 73 هزار حلقه سي دي،جزوه و بروشور و پخش هزار و 692 دقيقه برنامه راديويي و تلويزيوني از ديگر اقدامات فرهنگي در زمينه مبارزه با مواد مخدر بوده است .
معاون شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر كهگيلويه و بويراحمد بيان كرد: با توجه به اجراي برنامه آموزشي شش ساعته پيشگيري از مصرف مواد مخدر براي كارمندان هزار و 576 نفر در 30 دستگاه از اين اموزشها استفاده كردند.
وي تصريح كرد:26 تشكل مردم نهاد در اين زمينه فعاليت مي كنند و 58 مركز درماني و كاهش اسيبهاي اجتماعي در اين زمينه فعال است.
سردار عادلي اظافه كرد:هشت هزار و 467 نفر درمان و به 326 نفر از معتادان آموزشهاي فني و حرفه اي ارائه شده است.
وي افزود:از 90 نفر حمايتهاي حقوقي و قضايي انجام و هزار و 80 فقره پرونده در دستگاه قضايي مختومه شد.
كارشناسان معتقدند عوامل متعددي از جمله :فقر ، بيكاري ، سرخوردگي اجتماعي و جدايي والدين در گرايش افراد بخصوص جوانان به مواد مخدر دخالت دارند.
جامعه جهاني هم به منظور كاهش گرايش جوانان به مواد مخدر در تارخ 17 تا 26 ژوئن 1987 ، در شهر « وين » به منظور ابراز عزم سياسي ملّتها در امر مبارزه با پديده خانمانسوز و شوم مواد مخدر تشكيل شد.
در اين كنفرانس سندي با عنوانC.M.O به تصويب رسيد كه خط مشي همه جانبه اقدامات را در امر كنترل مواد مخدر مشخص و آنان را متعهد نموده است تا اقدامات بين المللي در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال كنند.
در اين كنفرانس ، سندي در چهار فصل تنظيم گرديد كه بيش از 35 مورد اقدام عملي را همچون ارزيابي ميزان مصرف، پيشگيري از طريق آموزش ، ريشه كني مزارع غير مجاز خشخاش ، نابودي شبكه هاي عمده قاچاق مواد مخدر ، همكاريهاي حقوقي كشورها و ... را در خود جاي داده است .
اين سند در 26 ژوئن،مصادف با 5 تير ماه تصويب شد و سالروز تصويب اين سند به نام روز جهاني مبارزه با مواد مخدر اعلام گرديد.
فرمانده نيروي انتظامي كهگيلويه و بويراحمد برنامه هاي هفته مبارزه با مواد مخدر را تشريح كرد و گفت:همايش پيادروي با حضور كارشناسان و تعدادي از بهبود يافته گان روز جمعه از ميدان شهداي نيروي انتظامي تا ميدان معلم برگزار خواهد شد.
مدير كل سازمان بهزيستي كهگيلويه و بويراحمد هم گفت:برگزاري نمايشگاه آثار سوءمصرف مواد مخدر همزمان با همايش پياده روي برگزار مي شود.
وي بيان كرد: در كهگيلويه و بويراحمد 38 مركز درماني اعتياد وجود دارد كه از اين تعداد 20 مركز اقامتي و 18 مركز سرپايي است.
فضل الله اتابك افزود: بر اساس تحليل راهبردي سازمان بهزيستي كشور دفتر اعتياد در كهگيلويه و بويراحمد با توجه به مراكز درماني توانست مقام اول را كسب كند./س
برچسب ها: اعتیاد ، مرگ ، تدریجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.