هفته نامه آلماني اشپيگل فاش کرد آژانس امنيت ملي آمريکا حتي از اتحاديه اروپا نيز جاسوسي مي کرده است و سازمان سيا در دفتر ديپلماتيک اتحاديه اروپا نيز دستگاه شنود جاسازي کرده بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در حالي که ادوارد اسنودن، مامور سابق آژانس امنيت ملي آمريکا فاش کرده است اين نهاد امنيتي در چارچوب يک برنامه جاسوسي موسوم به "پريسم" ارتباطات الکترونيک را نه تنها در داخل آمريکا بلکه در جهان کنترل مي کرده و از مراکز زيادي جاسوسي مي کرده است، هفته نامه دراشپيگل آلمان که  يکشنبه ها منتشر مي شود، نوشت حتي اتحاديه اروپا نيز از جمله سازمان هايي بود که ماموران آژانس نظارت الکترونيکي آمريکا از آن جاسوسي مي کردند.

 اطلاعات هفته نامه آلماني در اين زمينه بر پايه اسناد و مدارک محرمانه اي استوار شده است که ادوارد اسنودن درباره فعاليت هاي جاسوسي و نظارتي آژانس امنيت ملي آمريکا افشا کرده است.
در يکي از اين اسناد "کاملا محرمانه" که مربوط به سپتامبر سال 2010 است، مسئولان آژانس امنيت ملي آمريکا تشريح کرده اند که چگونه از دفتر ديپلماتيک اتحاديه اروپا در واشنگتن جاسوسي کرده اند.

آژانس امنيت ملي آمريکا براي جاسوسي از دفتر ديپلماتيک اتحاديه اروپا در واشنگتن نه تنها ميکروفن هايي را در اين ساختمان نصب کرده بود بلکه به شبکه اطلاع رساني آن نفوذ کرده و به اين ترتيب به مراسلات الکترونيکي و اسناد داخلي هيئت ديپلماتيک اتحاديه اروپا دسترسي پيدا کرده بود.

دراشپيگل همچنين با استناد به اسناد محرمانه افشا شده برنامه هاي جاسوسي آمريکا، افزود ماموران آژانس امنيت ملي آمريکا به همين طريق از دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا در سازمان ملل متحد نيز جاسوسي مي کردند. طبق اين اسناد، مسئولان آژانس امنيت ملي آمريکا، دفاتر ديپلماتيک اروپايي را "اهداف خوبي براي حمله" معرفي کرده اند. 

به نوشته دراشپيگل، آژانس امنيت ملي آمريکا فعاليت هاي نظارتي و جاسوسي خود را حتي تا بروکسل هم گسترش داده بود. اين هفته نامه نوشت:  بيشتر از پنج سال پيش، کارشناسان امنيتي اتحاديه اروپا يک سيستم شنود در شبکه تلفن و اينترنت ساختمان Justus-Lipsius که اصلي ترين ساختمان شوراي اروپا محسوب مي شود کشف کردند. مبدا اين سيستم شنود، مقر سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) در حومه بروکسل بود. 

در سال 2003 مقامات اتحاديه اروپا خبر کشف يک سيستم شنود تلفني را در دفاتر چند کشور عضو اين اتحاديه از جمله فرانسه و آلمان تاييد کردند. اما مشخص نيست که آيا هفته نامه دراشپيگل جزييات همين ماجرا را افشا کرده است يا اين که يک ماجراي جداگانه مطرح است. روز چهارشنبه اتحاديه اروپا از دولت آمريکا خواست هر چه زودتر به سوالاتي که درباره برنامه جاسوسي "پريسم" مطرح شده است، پاسخ هاي قانع کننده بدهد.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار