حجت الاسلام و المسلمين دکتر روحاني گفت: آيت الله مهدوي کني يکي از چهره‌هاي ارزشمند روحانيت در تاريخ معاصر است، ايشان يک مربي واقعي و يک استاد واقعي براي اخلاق اجتماعي ما است، و حضرت امام (ره) نيز درباره ايشان فرمودند من به ايشان ارادت دارم، داشته‌ام و خواهم داشت.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران،در حاشيه آخرين اجلاس خبرگان ملت در اسفندماه گذشته که منتهي به انتخاب حضرت آيت‌الله مهدوي کني به عنوان رئيس مجلس خبرگان شد، هفته‌‌نامه آدينه تهران گفتگويي با حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني انجام داده است، که به منظور بازخواني مواضع ايشان در قبال آيت الله مهدوي کني، جامعه روحانيت مبارز و همچنين نگاه رئيس جمهور منتخب ملت به موضوع دستاوردهاي هسته‌اي کشورمان مجددا از نظرتان مي‌گذرد:
 
اشاره:حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني به عنوان يکي از اعضاي برجسته جامعه روحانيت مبارز تهران که امروز موفق به جلب اعتماد ملت شده است در طول سه دهه گذشته همواره رابطه‌اي حسنه و خاص با حضرت آيت الله مهدوي کني داشته است، البته اين رابطه يک طرفه نبوده است و آيت الله مهدوي کني نيز به حجت الاسلام و المسلمين دکتر روحاني علاقه داشته و همواره به چشم يکي از اعضاي خانواده روحانيت مبارز نگريسته است.
 آيت الله مهدوي کني در بخشي از پيام تبريک خود به رئيس جمهور منتخب آورده است: اميد است جنابعالي که از ياران ديرين امام و رهبري و اعضاي محترم جامعه روحانيت مبارز تهران هستيد، از مومنان واقعي مورد اشاره در آيه شريفه فوق « و تلک الايام ندوالها بين الناس وليعلم الله الذين آمنوا و يتخذومنکم شهداء» ( آل عمران 140) بوده و از شاهداني باشيد که توفيق پاسداري از آرمانهاي امام راحل « قدس سره» و پايبندي و التزام به ولايت عامه فقيه را  به آنها عطا فرموده است.
 
*** با توجه به انتخاب مجدد حضرت آيت الله مهدوي کني به عنوان رئيس مجلس خبرگان پيام اين انتخاب اعضاي معظم مجلس خبرگان را چگونه ارزيابي مي‌نماييد؟
 
آيت الله مهدوي کني همواره به عنوان يکي از علماي متعهد، صاحب نفوذ، متقي، پرهيزگار و انقلابي مطرح بوده است ايشان قبل از انقلاب اسلامي به عنوان يکي از فعالان نهضت اسلامي مطرح بوده و در اين رابطه زندان رفته و تبعيد نيز شده‌اند. مسجد جليلي که ايشان امامت آن را به عهده داشتند نيز يکي از پايگاه‌هاي انقلابيون بوده است. از ابتدايي که روحانيت مبارز تهران شکل گرفت آيت الله مهدوي کني يکي از اعضاي موسس و فعال جامعه روحانيت مبارز بودند و تا روز پيروزي انقلاب روحانيت مبارز نقش بسيار ارزشمندي براي ساماندهي نيروهاي انقلابي داشتند مخصوصا در سالهاي 56 و 57 اين نقش بسيار پر رنگتر بوده است.
 
ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز همواره يکي از ياران نزديک نظام و حضرت امام (ره) بودند. ابتدا کميته‌هاي انقلاب را ساماندهي کردند و مدتي وزارت کشور را به عهده گرفته و در مدت کوتاهي نيز مسئوليت نخست وزيري به ايشان واگذار شده بود. امروز هم ايشان رياست يکي از مهمترين نهادهاي جمهوري اسلامي يعني مجلس خبرگان رهبري را به عهده دارند به هر حال اين امر حکايت از نقش پراهميت و جايگاه عالي ايشان در انقلاب اسلامي است چراکه مجلس خبرگان مسئله رهبري و مردم را اتصال مي‌دهد و به مردم نسبت به ادامه راه رهبري اعتماد مي‌دهد و اگر خداي ناکرده روزي نيز مشکلي پيش بيايد همين نهاد است که به انتخاب رهبري اقدام خواهد کرد.
 
*** آيت الله مهدوي کني پس از انقلاب اسلام برخلاف بسياري از علما به قم نرفتند و در تهران ماندند و دانشگاه امام صادق (ع) را تاسيس کردند با اين حال جايگاه ايشان در بين روحانيت جايگاه عالي است که انتخاب قاطع مجلس خبرگان نيز گواهي براين مدعا بود به نظر شما چرا ايشان به حوزه علميه قم نرفته و دانشگاه امام صادق (ع) را تاسيس کردند؟
 
حوزه علميه قم به حمدالله علما و بزرگان زيادي داشت و امروز هم مراجع، اساتيد و مدرسين فراواني درآنجا مشغول فعاليت هستند اما نياز آن است که تهران به مرجعيتي نياز دارد که هم از لحاظ حوزوي و هم از لحاظ دانشگاهي بتواند مسائل فرهنگي تهران را به عهده بگيرد.
 
کار آيت الله مهدوي کني هم در مدرسه مروي به عنوان يک کار حوزوي و هم کار دانشگاهي ايشان در دانشگاه امام صادق (ع) بسيار کارهاي ارزشمندي در اين زمينه بوده است. در واقع آيت الله مهدوي کني هم از ابعاد سياسي و تاثيرگذاري سياسي برخوردار است و هم در بعد فرهنگي ايشان عنصري بسيار تاثيرگذار مي‌باشند.
 
آيت الله مهدوي کني يکي از چهره‌هاي ارزشمند روحانيت در تاريخ معاصر است و حضرت امام (ره) نيز درباره ايشان فرمودند من به ايشان ارادت دارم، داشته‌ام و خواهم داشت. اين جمله بسيار مهمي است که امام درباره ايشان به کار برده است ايشان هم از لحاظ اخلاقي و هم از لحاظ شخصيتي در ابعاد مختلف همواره تاثيرگذار بوده است ايشان يک مربي واقعي و يک استاد واقعي براي اخلاق اجتماعي ما است.
 
**** به اعتقاد جنابعالي و به عنوان کسي که سالها سکان ديپلماسي هسته‌اي کشور را به عهده داشته‌ايد، دستاوردهاي هسته‌اي کشور براساس گفتمان مقاومت و پيشرفت را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
 
در خصوص برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران به حمدالله در طول ساليان دراز يعني از زمان آغاز بحث هسته‌اي در اواخر سال 1367 و بعد در دوران دولت سازندگي قراردادهاي مهمي بسته شد، امکانات زيادي به کشور وارد شد، تقريبا سانتريفيوژها در آن دوره وارد کشور شد، ليزر در اين دوره فعاليت خود را آغاز کرد، سايت UCF اصفهان در اين دوره قراردادش بسته شد.
 
اين مجموعه فعاليت‌ها در دوره دولت اصلاحات تقريبا به تدريج تکميل شد يعني در سال 84 ما به جايي رسيديم که تقريبا 3 هزار سانتريفيوژ آماده داشتيم، بيش از 40 تن UF4 و UF6 در اختيار داشتيم در همان سال 84 کيک زرد بندرعباس آماده توليد شد، آب سنگين اراک در اواسط سال 83 به ثمر رسيد به طور کلي در دولت اصلاحات فناوري ما تقريبا کامل شد پس از آن و در دولت جديد اين فعاليت‌ها بيشتر عملياتي شد و برخي سايت‌ها فعاليت خود را آغاز کردند که ما را با مشکلاتي در عرصه بين المللي، سازمان ملل و شوراي امنيت مواجه کرد و نهايتا هم اين کار را به تحريم کشاند. البته اين کار غربي‌ها هم عملي بسيار ظالمانه و هم عملي غير قانوني بود چراکه فعاليت‌هاي هسته‌اي ما فعاليت‌هاي کاملا صلح آميزي بوده است.
 
جمهوري اسلامي ايران در برابر اين فشارهاي بين المللي مقاومت و ايستادگي کرد به هر حال در زمينه فناوري‌هاي هسته‌اي ما دستاوردهاي خوبي داشته‌ايم يعني امروز هم توليد اورانيوم 5 درصد با سانتريفيوژ P1 و P2 هم در حال شروع فعاليت خود است و حتي توانسته‌ايم اين غني سازي را به 20 درصد هم برسانيم پس از لحاظ فناوري قدم‌هاي بسيار خوبي برداشته شده اما کاري که الان بايد دنبال شود برداشتن فشارهاي بين المللي است و تنها راه اين کار هم مذاکره و ادامه مسير مذاکره با 1+5، آژانس بين المللي انرژي و ساير قدرت‌هاي تاثيرگذار است تا ان شاءالله بتوان فشارها را کاست و تحريم‌ها را نيز برداشت.
 
منبع: آدينه تهران(هفته نامه ستاد اقامه نماز جمعه تهران)


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار