"جليل شهناز" شخصيت بي‌دليل موسيقي ايراني بود و فردي به مانند او ديگر خلق نخواهد شد.

"رضا مهدوي" مدير مركز موسيقس حوزه هنر در گفتگو با خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران در خصوص شخصيت و ويژگي ‌هاي مرحوم "جليل شهناز" گفت: "جليل شهناز" همچون استاد "علي‌اصغر بهاري" و "حسن كسايي" شخصيت بي‌بديل موسيقي ايراني بود و همچنين يك برجستگي ويژه‌اي در موسيقي ايراني داشت به خصوص از دوران مشروطه تاكنون كه جايگاه ويژه و مكتب سازي را به نام خود ثبت كرد.
وي افزود: صفت‌هايي نظير خداوند‌گار شهناز، و يا شهنواز براي شخصيت‌هاي بي‌مانند او بسيار كم است "شهناز" تار ايران را نمتبولر كرد و او در اذهان خارجي و ايراني به مانند فرش ايراني مي ماند.
"مهدوي" اظهار داشت: شخصيت‌هايي به مانند "جليل شهناز" را با هيچ واژگان پيشوند و پسوندي نمي شود اعتبار داد و با بردن تام او تاريخ موسيقي كشور را داراي اعتبار مي شود به طور قطع افرادي مثل "شهناز" برگ مهي در تاريخ فرهنگ و هنر موسيقي كشور باز كردند و سر فصلي را ايجاد كردند كه تا مدت‌ها فصل‌ها بايد درباره شخصيت آثار مباني عرفاني ، انديشه، حكمت معنوي و اصول نوازندگي آنها در دانشگاه ها گفتمان كنند.
"جليل شهناز" در بي نظيري خود بداهه‌گويي و همچنين در كنار فرهنگ طنازي در خطه اصفهان طبق فراخور هر شخصيتي پاغسخ مي‌داد همانگونه كه در موسيقي با سازش آواز مي‌نواخت و در لحظه خلق مي‌كرد.
"مهدوي" عنوان كرد: با توجه به آنچه كه خداوند در وجود او به عنوان وديعه‌ي الهي نهاده بود در قرن 21 ديگر چنين شخصيتي را در عرصه موسيقي ايران نخواهيم داشت او جزء نوادر بود و هيچ‌نمونه و نظريي ندارد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.