لوئيز شاربونو ، تحليلگر رويترز در جديدترين گزارش خود عنوان داشته كه به نظر نمي رسد مسئله بحران حاضر در سوريه با تفاوت انديشه هاي منطقه اي آمريكا با روسيه در كنفرانس ژنو-2 به نتيجه برسد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رويترز ؛ شاربونو در اين مقاله بر پيچيده بودن مسئله سوريه اشاره كرده و معتقد است كه سياست هاي آمريكا براي حل بحران در اين كشور نادرست بوده و استفاده از ايده جنگ طلبانه بحراني را خاتمه نخواهد داد. مشروح اين مقاله به شرح زير است :

پس از مشخص شدن اختلاف عقايد در كنفرانس هشت كشور صنعتي در ايرلند شمالي همگان به اين نتيجه رسيده اند كه تحميل عقايد چند كشور غربي براي تغيير رويه توسط روسيه كاري را از پيش نمي برد و اين كشور كماكان موضع حمايتي خود را از دولت بشار اسد حفظ مي كند.

اما شايد بسياري از كارشناسان علوم سياسي وابسته به غرب به اين موضوع اعتقاد داشتند كه آمريكا با سرپرستي باراك اوباما خواهد توانست ريس جمهور روسيه را با انجام برخي تهديدات سربسته همچون تضعيف قدرت اقتصادي اين كشور در عرصه جهاني وادار به عقب نشيني كند كه به نظر چنين اقدامي صورت نپذيرفته و پوتين با قدرت در برابر تهديدهاي صورت گرفته ايستاد.

به هرحال پس از آشكار شدن دامنه اختلافات در كنفرانس جي-هشت ، واشنگتن و مسكو عنوان كردند كه به زودي كنفرانس صلحي را در ژنو برگزار خواهند كرد تا به پايان خشونت ها منجر شود اما قطعا با كمي مطالعه به اين نتيجه مي توان رسيد كه رسيدن به يك هدف مشخص كه همانا پايان كشته شدن مردم بي گناه در سوريه مي باشد ، عملي قابل انتظار نيست.

 اكنون جامعه جهاني نگران اين موضوع است كه آيا راهكار منطقي و سريع براي جلوگيري هرچند موقت از كشتار و خونريزي در سوريه چيست كه قطعا با كارشكني هاي صورت گرفته نمي توان به نتيجه اي قابل انتظار دست يافت.

طبق آخرين اخبار تلاش جان كري و سرگئي لاوروف ، وزراي خارجه دو كشور آمريكا و روسيه براي برگزاري كنفرانس صلح در پايان ماه مه ميلادي كه بارها به تعويق افتاده است كماكان ادامه دارد و آنها تلاش مي كنند تا دو طرف درگير در سوريه را پاي ميز مذاكره بنشانند اما قبل از اين تلاش ها آمريكا و متحدانش با بر هم ريختن منطقه در ماههاي اخير باز هم به تفرقه افكني و تداوم خشونت ها تن دادند.

در حاليكه شرايط براي تداوم مذاكرات صلح بين مخالفان و موافقان بشار اسد در كنفرانس ژنو-2 تا حدودي محقق شده بود ، اقدام عجيب آمريكا يعني تصويب استفاده دولت قانوني سوريه از تسليحات شيميايي وضعيت را دوباره وخيم كرد و تنش ها باز هم اوج گرفت.هر آنقدر هم كه دولت مردان غربي دم از انجام مذاكرات و راه حل هاي ديپلماتيك بزنند ، بازهم اقدامات عجولانه آنها براي دخالت هر چه سريعتر نظامي در خاك سوريه آشكار است.

آمريكا و متحدانش به دنبال آن هستند تا با در دست نگه داشتن اقتصاد جهان و همچنين رضايت برخي كشورها همچون روسيه و چين ، سوريه را هدف بمب هاي خود قرار داده و به نظر خود با اين اقدام ثبات و صلح را به اين كشور بازگردانند و در اثبات اين موضوع مي توان اشاره كرد كه مقامات آمريكايي اخيرا عنوان كرده اند كه به نظر آنها برگزاري كنفرانس صلح ژنو-2 انجام نخواهد پذيرفت و به آن با ديد مثبت نگاه نمي كنند.پس به اين نتيجه مي توان رسيد كه سياست هاي جنگ طلبانه غرب كماكان تداوم دارد و از نظر آنها مذاكرات و ديپلماسي پاسخگوي حل مناقشات نيست.

*اختلاف روسيه و آمريكا بر سر "بشار اسد" است

تفاوت آشكار انديشه ها بين واشنگتن و مسكو اين مي تواند باشد كه آمريكا همانند شورشيان معتقد به اين موضوع است كه در دولت آينده سوريه نبايد بشار اسد (رئيس جمهور قانوني اين كشور) حضور داشته باشد حال اينكه روسيه اين موضوع را خلاف دموكراسي دانسته و بر حضور اسد در تعيين اصلاحات سياسي در آينده تاكيد مي كند.

تفاوت ديگر انديشه آمريكا و روسيه بودن و نبودن پيش شرط در انجام مذاكرات است كه روسيه نبودن هيچگونه پيش شرطي را منطقي و استدلال خود از انجام مذاكره مي داند چرا كه آنها معناي دقيق اصطلاح پيش شرط كه از جانب آمريكا و تروريست ها مطرح مي شود را به خوبي مي دانند.

به هرحال و با در نظر گرفتن شرايط پيچيده ناآرامي در سوريه لاوروف و كري در خلال هفته آينده و در حاشيه نشست كشورهاي جنوب شرق آسيا در برونئي با هم ديدار خواهند داشت تا شايد راهكاري موثر را براي پايان دادن به خشونت ها در سوريه پيدا كنند.

*اميد دولت سوريه به پيروزي و كاهش توان نظامي شورشيان

نكته مشهود ديگر كه اكنون به چشم مي خورد ، اكنون دولت و ارتش قانوني سوريه توانسته بسياري از مناطق را كه تا پيش از اين در دست شورشيان بوده را به دست گيرد و به سمت پيروزي چشمگير در آينده اي نزديك گام بردارد.

در سوي ديگر شورشيان سوري كه با مشكلات عديده اي كه در راس آن نبود كافي سلاح به چشم مي خورد ، به نظر ديگر در باز پس گيري زمين ها از دولت سوريه ناتوان هستند و شايد حتي به زودي مناطق استراتژيكي همچون حلب را نيز به صورت كامل تحويل ارتش سوريه بدهند.

*تاخير در برگزاري كنفرانس ژنو-2  و نفع دولت سوريه 

واقعيت مشهود ديگر آنست كه تعويق مذاكرات و به نتيجه نرسيدن اين اقدامات بيشترين ضربه را بر پيكره شورشيان در سوريه وارد مي كند چرا كه ارتش سوريه اكنون در مسير پيروزي هاي متعدد و پاكسازي شهرها از وجود تروريست ها گام بر مي دارد.

همينطور به تازگي وليد المعلم ، وزير امور خارجه سوريه در يك كنفرانس خبري ، خبر از پيروزي قريب الوقوع ارتش اين كشور و تشكيل دوباره دولتي با وحدت ملي در خاك اين كشور خبر داد و شايعاتي مبني بر خروج محورهاي اصلي حاكميت از چرخه قدرت سوريه را تكذيب كرد.

وي در اين كنفرانس گفت:"در صورت برگزاري كنفرانس ژنو-2 ما بدون هيچگونه پيش شرطي در اين كنفرانس شركت خواهيم كرد و اهدافي از جمله كناره گيري بشار اسد از قدرت را قبول نداريم و من به طرف هاي مخالف نيز توصيه مي كنم كه با اين شرايط به ژنو نيايند.

صحبت هاي ايراد شده حاكي از آنست كه دولتمردان سوريه به پيروزي قريب الوقوع ايمان داشته و شورشيان را ضعيف قلمداد مي كنند و اين موضوع شرايط را براي تداوم مبارزه بي ثمر توسط آنها دشوار خاهد كرد. پس چنين به نظر مي رسد كه از دست دادن زمان براي مذاكره صلح آميز به تضعيف روزافزون شورشيان و پيروزي نزديك ارتش قانوني سوريه منجر خواهد شد.

*وقوع كشتار به خاطر عقايد شوم

اعمال تحريم هاي سنگين از جانب چند كشور اروپايي و آمريكا به همراه متحدانش در خليج فارس بر عليه دولت سوريه ، علاوه بر وقوع بحران سنگين مالي در اين كشور ، زمينه را براي انجام ناآرامي توسط شورشيان بي رحم ايجاد كرد كه طبق اعلام سازمان ملل تاكنون 90 هزار نفر را به كام مرگ كشانده و صدها هزار نفر از مردم بي گناه را آواره كشورهاي همسايه كرده است.

حال اينكه با بررسي مي توان به اين نتيجه رسيد كه در صورت نبود حمايت هاي روسيه و چين از مردم و دولت سوريه شرايط براي ادامه زندگي در اين كشور تا چه حد مي توانست وخيم تر شود.

*آينده تاريك ديپلماسي با وجود اقدامات دولت اوباما

به نظر مي رسد كه با برهم خوردن ايده هاي جان كري به منظور انجام كنفرانش ژنو-2 شرايط براي ايجاد فشار بيشتر بر دولت اوباما بمنظور ارسال سلاح بيشتر به شورشيان سوري بيشتر شود و اين اقدام آينده ديپلماسي حل اين مناقشه را در تاريكي معناداراي فرو خواهد برد.

دولت سوريه از سوي مجلس سناي آمريكا متهم به استفاده از سلاح هاي شيميايي بر عليه مردم اين كشور شده ، اتهامي كه هنوز هم اثباتي براي آن از سوي مجلس سنا ارائه نشده است و به نظر مي رسد كه آنها با اين اقدام اوباما را مجبور به استفاده از سياست  فشار بيشتر بر عيله بشار اسد ترغيب مي كنند ، اقدامي كه اوباما با قدري تامل تاحدودي با سپر قرار دادن كري در خصوص مذاكرات صلح آن را به تعويق انداخته است.

اما اكنون فرصت ها براي مذاكرات رو به اتمام است و آمريكا تنها چندگام با موضوع ورود به بحراني جديدتر با ارسال سلاح هاي سبك بيشتر به شورشيان فاصله دارد ،اقدامي كه قطعا به كشته شدن مردم بي گناه بيشتري در سوريه منجر خواهد شد.


برچسب ها: سوریه ، بحران ، رویترز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار