هنر اصيل نگارگري با وجود فراموش نشدن در همه حالت مظلوم است.

فرشته آذرباني هنرمند نگارگري در گفتگو با خبرنگار حوزه هنرهاي تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: هنر نگارگري هنري است كه مينياتور،  تذهيب، گل و مرغ،  تشيئر و نقاشي زيرلاكي از جمله زير مجموعه هاي آن است كه از مواد مورد استفاده در اين هنر مي توان به گواش و آبرنگ مواد دست ساز خودمان و همين طور طلاي حل و آب شده اشاره كرد.
وي در ادامه افزود: در اين نمايشگاه سعي شده كه در رابطه با تمام سبك هاي نگارگري ايران نمونه هايي را داشته باشيم و كارهاي ارائه شده از آثار خودم و تعدادي از كارهاي هنر جويانم كه تحت نظرم آموزش ديده اند، در معرض نمايش بگذاريم.
آذرباني در ادامه بيان داشت: يك هنرمند در طول دوره فعاليتش به مرحله اي مي رسد كه خواستار ارائه كارهاي خود و به عرصه حضور رساندن آثار هنرجويانش است و اين را هدف برگزاري اين نمايشگاه مي دانم.
وي افزود: سبك ما و سيستم هاي كاري در اين هنر خيلي متفاوت از هنرهاي ديگر است و اين وجه تمايز آن از ساير هنرها است.
اين هنرمند ادامه داد: البته سعي من بر اين است كه هنرجويان بيشتر به عرصه ارائه آثار وارد شوند.
البته  گفتني است كه اين نمايشگاه پنجاه و هفتمين نمايشگاه من است كه تاكنون هم استقبال خوبي از اين هنر در ميان مردم ديده ام.
وي در ادامه عنوان كرد: البته قابل ذكر است كه اين هنر، هنري دير بازده است و يكي از دلايلي كه باعث دير بازده شدن آن فراگيري كامل انواع حالات و فيگور انسان و هم چنين عضلات و سوژه هاي انساني است.   
وي در ادامه افزود: فراگيري همه اينها زمان بر بوده و همين طور مينياتور هم كه شاخصه ي اصلي اش استفاده از سوژه هاي انساني و حالات چهره انسان است كه احتمالا در هنرهاي ديگر هم به آن مي پردازند وي همچنين بيان كرد: علاوه بر اينها تصوير سازي روي متون ادبي و اشعار و آيات قرآني از ديگر كارهايي است كه در اين هنر انجام داده مي شود.
اين هنرمند اظهار داشت: التبه ايده پردازي خوب و يادگيري تكنيك هايي كه در هنرهاي تجسمي وجود دارد هم از ديگر مواردي است كه بايد در اين هنر به آنها توجه كرد.
وي تصريح كرد: خوشبختانه استقبال از اين هنر خوب بوده از علت آن هم بايستي به فرهنگ كه در ذات ايراني ها است اشاره كرد و شامل سبك هاي مختلفي مي باشد كه عبارتند از: سبك هرات- تيموريه- مغول- صفويه و قاجاريه و حتي سبك معاصر.
وي اظهار داشت: در حدود 29 الي 30 سال است كه در اين هنر اصيل ايراني مشغول به فعاليت و تدريس هستم.
وي بيان داشت: اين هنر را نمي توان از ريشه خودمان جدا كنيم. حال هر چقدر هم كه هنرهاي مدرن در دانشگاه ها تدريس شوند، اين هنر مظلوم واقع مي شود ولي فراموش نمي شود.
براي اينكه هنر نگارگري را از مظلوميت خارج كنيم بايستي اين هنر به صورت رشته اي در دانشگاه ها تدريس شود و اين باعث كامل شدن وزارت فرهنگ ما مي شود.
وي همچنين تصريح داشت: من هم در حد خودم در ارائه و شناساندن و آموزش اين هنر كوتاهي نكرده ام.
حتي اين هنر را به خارج از كشور هم ارائه داده ام تا هر چه بيشتر بچه ها جذب اين هنر شوند كه جا دارد اينجا هم بر زود بازده نبودن اين هنر باز تأكيد كنم.
وي تأكيد كرد: اين هنر با توجه به اينكه ريشه در فرهنگ و اعتقادات دارد هيچ گاه از بين نمي رود كه البته همه اينها به آدمي كمك مي  كند كه انساني صبور و مهربان و با گذشت و سرشار از صفات نيكوي اخلاقي شود.
چنانچه كه كساني كه در اين رشته به مشغول به فعاليت هستند آدمهاي صبور و با گذشت و متواضع هستند.
گفتني است اين نمايشگاه در عصر روز چهارشنبه 5 تير ساعت 18 الي 16 افتتاح و ساعات بازديد آن براي روزهاي غير تعطيل 10 الي 19 واقع در گالري فرهنگسراي ارسباران تا 13 تيرماه برقرار خواهد بود./ص

برچسب ها: نگارگری ، هنر ، تجسمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار