بر اساس گزارش روزنامه گاردين، پس از صعود چشمگير بهاي جهاني طلا در سال 2011 که به قيمت 1895 دلار رسيد، بهاي طلا طي هفته‌هاي اخير، در پايين‌ترين بهاي خود به کمتر از 1200 دلار در هر اونس رسيد که به گفته کارشناسان در 3 سال اخير بي‌سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اخبار منتشر شده از فدرال رزرو امریکا مبنی بر کاهش ميزان سیاست محرک اقتصادی خود در سال 2014 علت اصلی افت قیمت طلا طی روزهای اخیر بوده است.

پس از اينکه بهاي جهاني طلا اواخر روز پنج‌شنبه به 1180 دلار رسيد، بهاي اين فلز زرد رنگ در پايان معاملات روز جمعه به 1234 دلار رسيد؛ که البته براي کارشناسان چندان صعود قابل توجهي به شمار نمي‌رود.


بهاي جهاني طلا طي 2 هفته اخير حدود 15 درصد کاهش يافت که طي 30 سال گذشته به عنوان سريع‌ترين سقوط ثبت شد.

تاجران چيني در حال حاضر خريد طلا ندارند و تقاضاي طلا در کشور هند نيز متوقف شده است.

 Julian Jessop رئيس اقتصادادن Capital Economics گفت: «تمام عواملي که زماني موجب افزايش قيمت طلا بودند، در حال حاضر معکوس عمل مي‌کنند.»

بسياري از کارشناسان مي‌گويند که سقوط بهاي جهاني طلا چنان آنها را متعجب کرد که اکنون نمي‌توانند پيش بيني قاطعي درمورد قيمت آن داشته باشند، به ويژه آنکه در پايان معاملات روز جمعه شاهد افزايش ناگهاني قيمت بوديم.

اين در حالي است که موسسه اعتبارسنجي استاندارد اند پورز در آغاز هفته جاري قيمت 1350 دلاري را براي بهاي جهاني اونس طلا در سال جاري ميلادي پيش بيني کرد.


همچنين گروه بين‌المللي بانکداري و سرمايه‌گذاري  Goldman Sachs پيش بيني کرد که بهاي جهاني طلا تا پايان سال 2014 تا حدود 1050 دلار سقوط خواهد کرد.

پايگاه اينترنتي International Business Times در گزارش خود تحت عنوان "بهاي جهاني طلا تا کجا پيش مي‌رود" نوشت: طلاي جهاني از بازارهاي شانگهاي و توکيو گرفته تا لندن و نيويورک در اوضاع بحراني به سر مي‌برد.

در سه ماهه دوم سال 2013 بهاي جهاني طلا، نزديک به 25 درصد ارزش خود را از دست داد، در حالي که پيش از اين بهاي طلا آخرين باري که به شدت سقوط کرد، سال 1982 بود که ميزان سقوط حدود 18 درصد گزارش شد.


بر اساس گزارش وال استريت ژورنال، سقوط بهاي طلا علاوه بر سرمايه‌گذاران، باعث تشديد بدهي و وضعيت بحراني معادن طلا شده است؛ به طوريکه صاحبان معادن تصميم بر کاهش هزينه‌هاي خود گرفته‌اند و ميزان وام‌هاي دريافتي آنها افزايش يافته است.

اين در حالي است که هزينه توليد يک اونس طلا براي معادن در سال 2005 حدود 280 دلار تمام مي‌شد، اما همين هزينه در سال 2012 به 775 دلار رسيد و همچنان نيز در حال افزايش است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: طلا ، قیمت ، صعود ، سقوط ، سرمایه ، هند ، چین ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار