استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: 11 استان زاگرس نشین کشور در معرض آفت خشکیدگی جنگل های بلوط قرار دارد.

علی اصغر عنابستانی، در همایش فصلی مدیران کل مدیریت بحران کشور در شهرستان بروجن گفت: بیش از 40 درصد آب کشور از حوزه زاگرس تأمین می شود و چرخه اقتصاد کشور نیز از این منطقه آغاز می شود، بنابراین آسیب های وارده به جنگل های زاگرس، تبعات جبران ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و زیستی بر کل کشور خواهد داشت.
وی افزود: خشکیدگی درختان بلوط، موضوعی است که عمده کشورهای اروپایی را نیز درگیرکرده است و تلاش می شود از ظرفیت کشورهای پیشرو در این زمینه و همچنین سازمان فائو برای حل این مشکل استفاده شود.
عنابستانی تصریح کرد: بر اساس یافته ها، عوامل مختلفی بر ایجاد بیماری ذغالی بلوط تأثیر گذار بوده که مهم ترین آنها فاکتور تغییر اقلیم است، زیرا منطقه زاگرس در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و آسیب پذیری این منطقه بیشتر است.
نماینده عالی دولت در استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به تجربه موفق این استان در جابجایی 184 روستای در معرض خطر گفت: این تجربه می تواند به نقاط دیگر کشور تسری یابد.
وی، با اشاره به رتبه مطلوب استان چهارمحال و بختیاری در نوسازی و بهسازی روستاها افزود: اختصاص اعتبارات مورد نیاز برای بهسازی روستاهای باقیمانده ضروری است.
عنابستانی، با تاکید بر لزوم انتقال بودجه سازمان مدیریت بحران و اداره های استانی به وزارت کشور اظهار داشت: بودجه اختصاص یافته به مدیریت بحران باید در جای خود هزینه شود.
در این همایش سه روزه که با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، مدیران دستگاه های اجرایی استان چهارمحال و بختیاری، فرمانداران شهرستان های استان و مدیران محلی و مدیران کل مدیریت بحران کشور برگزار می شود، برنامه های سال جاری سازمان مدیریت بحران کشور و دستگاه های زیر مجموعه مورد بررسی قرار می گیرد.
این همایش تا روز شنبه هشتم تیرماه در مجتمع آفتاب چغاخور شهرستان بروجن برگزار می شود.
مقاوم سازی، ارتباطات در مدیریت بحران، پیش بینی و پیشگیری، آمادگی و مقابله، بازسازی، روابط عمومی و امور بین الملل و توسعه منابع انسانی از عناوین برنامه های این همایش سراسری است.
مجتمع آفتاب چغاخور در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد./س
برچسب ها: خشکیدگی ، جنگل ، بلوط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.