قائم‌مقام اجرايي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: خسارت بلاتكليفي خيلي بيشتر از خسارت اتفاقات قبل است، اين صنعت بايد از بلاتكليفي خارج شود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از"شاتا"، محمد صادق مفتح  با بيان اينكه در دو سال گذشته بازار خودرو با تلاطم بسيار زيادي مواجه بوده است و اتفاقي افتاده است كه نه توليد كننده خودرو و نه مصرف كننده راضي نيستند، اظهارداشت: بايد تكليف را روشن كرد، وقتي نهاده‌هاي توليد افزايش پيدا مي‌كند ناچار به افزايش قيمت محصول نهايي مي‌شود، يكي از اين نهاده‌ها ارز است كه تاثير مستقيم يا غير مستقيم دارد. در اين شرايط نمي‌توان گفت خودروي پژو چقدر ارز بري دارد چرا كه آثار غيرمستقيم افزايش نرخ ارز در بخش قطعه‌سازي خودش را نشان مي‌دهد.

* به افزايش قيمت خودرو تن داديم

وي افزود: با همين يك فاكتور يعني وقتي دلار از هزار تومان به 2500 تومان مي‌رسد و با افزايش قيمت در بازار خودرو روبرو هستيم، سر دوراهي قرار مي‌گيريم. درست است كه عده‌اي قدرت خريد خودرو را از دست مي‌دهند اما ما به عنوان دولت بايد بين افزايش قيمت و تداوم توليد و يا عدم توليد يكي را انتخاب مي‌كرديم ، اگر افزايش توليد را بپذيريم توليد استمرار پيدا مي‌كند ، اگر افزايش قيمت را نپذيريم توليد ادامه پيدا نمي‌كند ، عرضه كم مي‌شود و مجدداً افزايش قيمت صورت مي‌گيرد. ما بين اين دو راه در واقع بين بد و بدتر مانده بوديم لذا تصميم گرفتيم تا افزايش قيمت را در كنار استمرار توليد بپذيريم، چرا كه عدم توليد بلافاصله آثار افزايش قيمتي خود را نشان مي‌داد ، ما بين بد و بدتر مخير بوديم و بد را انتخاب كرديم.

قائم‌مقام اجرايي وزير صنعت گفت: درست است كه برخي نمي‌توانند خودرو بخرند اما اگر توليد تعطيل شود با مشكلي به اسم بيكاري مواجه مي‌شويم و به مرحله‌اي مي‌رسيم كه كارگري كه نمي‌توانست پرايد بخرد ديگر نمي‌تواند گوشت هم بخرد لذا ما به افزايش قيمت تن داديم.

*صنعت خودرو با بلاتكليفي روبرو است

وي با تاكيد بر اينكه در قضيه خودرو دچار عوام زدگي شديم، گفت: مسئله خودرو وارد محاورات ژورناليستي شد. اين آفت بزرگي بود و مصلحت ملي در آن نبود چرا كه مبحث علمي اقتصاد در يك فضاي ژورناليستي حساس قبل از انتخابات عوام‌زده و تبديل به تسويه حساب گروه‌هاي سياسي با يكديگر شد.

مفتح با تاكيد بر اينكه الان صنعت خودرو با بلاتكليفي روبرو است، گفت: صنعت خودرو بزرگترين خوشه توليدي كشور است و 1.5 ميليون خانوار از آن ارتزاق مي‌كنند، لذا بايد به مديران قبلي اين كشور دست‌مريزاد گفت اما بايد توجه داشته باشيم كه خسارت بلاتكليفي خيلي بيشتر از خسارت اتفاقات قبل است، اين صنعت بايد از بلاتكليفي خارج شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: خودرو ، بلاتکلیف ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار