بانک‌ها با سوق دادن منابع به سمت بخش‌های تولیدی و صنعتی پیشتاز و با فناوری‌های روز می‌توانند در تقویت این بخش‌ها تاثیر‌گذار باشند بطوریکه می‌توانیم به سمت تولیدات صادرات‌محور گام برداریم و در بازار‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

بهنام ملکی، کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران هم در این خصوص با تاکید بر این‌که تولیدات مدرن صادرات ‌محور باید ‌به‌عنوان نخستین اولویت اقتصادی در کشور مطرح باشد و حمایت‌های خوبی از این بخش صورت گیرد، افزود: در صورتی‌که بتوانیم به سمت تولیدات با استفاده از فناوری‌های جدید حرکت کنیم و برای تولیدات کالاهای اولیه نظیر نفت کلوخه‌های معدنی و... هزینه و وقت صرف نکنیم می‌توانیم به سمت تولیدات صادرات‌محور گام برداریم و در بازار‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی به نقش مهم بانک‌ها نیز اشاره کرد و یادآورشد: بانک‌ها با سوق دادن منابع به سمت بخش‌های تولیدی و صنعتی پیشتاز و با فناوری‌های روز می‌توانند در تقویت این بخش‌ها تاثیر‌گذار باشند، اما این منابع نباید صرف فعالیت‌های‌ سنتی و مبتدی درکشور شود.

ملکی تولیدات در بخش‌های پیشتاز همچون فناوری اطلاعات، نانو و بیوتکنولوژی‌، خدمات مدرن پزشکی، اختراعات، ابتکارات‌، تولید فکر و استفاده از شیوه‌های مدرن را مورد اشاره قرار داد و افزود: از آنجا که یکی از مهمترین عوامل تولید محصول صادراتی سرمایه و نقدینگی لازم است، در این فضا اگر بانک‌ها هم چتر حمایتشان را باز کنند و منابع لازم را در اختیار فعالان این بخش قرار دهند، می‌توانیم تولید صادرات‌محور را در کشور محقق کنیم.

وی به منابع محدود بانک‌ها نیز اشاره و اظهار کرد: از آنجا که شبکه بانکی نمی‌تواند تمامی بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور را تامین مالی کند، از این رو بهتر است این منابع محدود، صرف فناوری‌‌های برتر در کشور شود و بیش از نیمی از منابع بانک‌ها به‌صورت تکلیفی به سمت تولید و صادرات با فناوری‌های برتر سوق پیدا کند.

ملکی خاطر نشان کرد: درصورتی‌که نظام بانکی کشور بتواند فرآیند ارائه تسهیلات به بخش‌های تولیدی و صنعتی را بهبود بخشد و چنانچه هزینه‌های مربوط به این‌گونه تسهیلات منطقی شود، می‌توان امیدوار بود که قیمت تمام‌شده محصولات در کشور کاهش یابد و رقابت در بازارهای جهانی را به همراه داشته باشد‌.

برچسب ها: تولید ، بانک ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار