اوباما در سفر به آفریقا برای جبران عقب ماندگی آمریکا در قاره سیاه و رقابت با حضور گسترده اقتصادی چین تلاش می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ شبکه پنج تلویزیون فرانسه گزارش داد: سفر باراک اوباما به آفریقا را می توان سفری غیر منتظره تلقی کرد. اوباما برای اولین بار به یک کشور آفریقایی فرانسه زبان یعنی سنگال سفر کرد. او با مکی سال همتای سنگالی خود دیدار و گفتگو کرد و از اداره خوب امور در سنگال که اغلب به عنوان الگوی دمکراسی شناخته می شود، تقدیر کرد. دو طرف بر تقویت همکاری های نظامی و مبارزه با تروریسم تاکید کردند. مسایل اقتصادی نیز در گفتگوها جای خود را دارد. چون به نظر می رسد آمریکایی ها نمی خواهند آفریقا را به نفع چین رها کنند و از این رو می توان گفت سفر اوباما به قاره سیاه با هدف جلوگیری گسترش نفوذ چین انجام گرفته است.رئیس جمهوری آمریکا می خواهد عقب ماندگی های آمریکا در قاره آفریقا را جبران کند.

گزارشگر این شبکه گفت: اوباما در سال دو هزار و نُه به غنا و در سال دو هزار و سیزده به سنگال سفر کرد. بین دو سفر اوباما به آفریقا چهار سال فاصله زمانی قرار دارد. اوباما در این چهار سال فرصت نکرد به آفریقا محل تولدش بپردازد. ریچارد داونی تحلیل گر مسایل سیاسی گفت: من فکر می کنم آمریکا در این چهار سال خیلی چیز ها را در آفریقا از دست داده است. بسیاری از کشورها و بویژه چین در این مدت حضور خود را در آفریقا گسترش دادند. به عقیده من آمریکا در این چهار سال نفوذ خود را در آفریقا از دست داده است.

گزارشگر افزود: رئیس جمهوری چین بلافاصله پس از کسب قدرت در کشورش به آفریقا سفر کرد. چین در سال دو هزار و نُه برای اولین بار در زمینه تبادلات تجاری با آفریقایی ها گوی سبقت را از آمریکایی ها ربود. باراک اوباما با توجه به توان بالقوه قاره آفریقا در بعد اقتصادی و منابع انرژی موجود در این قاره قصد دارد زمان از دست رفته را جبران کند.

او پس از سفر به سنگال راهی آفریقای جنوبی و تانزانیا خواهد شد. آمریکا عادت دارد به آفریقا به چشم منبع مشکلات و قاره ای نیازمند کمک نگاه کند. اما من فکر می کنم زمان تغییر کرده است و امروز آفریقایی می خواهد آمریکایی ها به چشم دیگری به قاره سیاه نگاه کنند. آفریقایی ها می خواهند که آمریکا بفهمد که اکنون آفریقا محل مناسبی برای سرمایه گذاری است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار