المانیتور در مقاله اي تحت عنوان "پيش از تشديد تحريم ها به روحاني فرصت بدهيد" به دولت اوباما توصيه مي کنند که با لغو تحريم ها و تهديد ملت ايران فرصت ايجاد شده براي تعامل با ايران را از دست ندهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المانيتور؛ "کالين کال" و "عليرضا نادر"  نويسندگان مقاله با اذعان به لزوم تلاش دولت هاي دولتهاي غربي در ادامه مذاکره با ايران بر سر برنامه هسته اي کشورمان مي افزايند "اکثريت آمريکايي ها معتقدند که تنها از طريق راه حل ديپلماتيک و مذاکره مي تواند بر سر برنامه هسته اي ايران به نتيجه اي قابل قبول براي دو طرف دست يافت. آنان مي دانند که اقدام نظامي عليه ايران فاجعه آفرين خواهد بود، تنها سبب به تاخير افتادن برنامه هسته اي ايران و نه توقف کامل آن و همچنين موجب ايجاد فاجعه در منطقه خاورميانه خواهد شد." 

نويسندگان مقاله با ابراز خوش بيني نسبت به پيروزي "حسن روحاني" در انتخابات رياست جمهوري اخير ايران و ادامه روند مذاکرات هسته اي کشورمان مي افزايند "پيروزي شگفت انگيز روحاني در انتخابات روز 14 ژوئن (24 خرداد) ايران که با شعار بهبود وضعيت معيشتي و تعامل سازنده با جهان وارد عرصه انتخاباتي شده بود فرصت تازه اي را در زمينه مذاکرات هسته اي ايران و کشورهاي عضو گروه 1+5 فراهم آورده است. با اين حال برخي سياست ها و تصميم گيري ها در درون هيئت حاکمه آمريکا ممکن است سبب از دست رفتن فرصت بوجود آمده شوند.

تحليلگران المانيتور در ادامه با اذعان به حسن نيت کشورمان در زمينه ادامه برنامه هسته اي مي افزايند "روحاني پيش تر در سخنراني هاي خود اظهار داشت که ايران مخالف با تجهيز کشورهاي منطقه به سلاح هسته اي است چرا که اين موضوع به بي ثباتي بيشتر در خاورميانه خواهد انجاميد و سبب مي شود تا رقابتي هسته اي ميان کشورهاي مختلف منطقه ايجاد شود.

 وي همچنين با استناد به فتواي آيت الله خامنه اي رهبري جمهوري اسلامي ايران اظهار داشته که ايران از نظر شرعي مخالف با ساخت و استقاده از سلاح هسته اي است. اين موضاع نشان مي دهد که "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران در زمينه برنامه هسته اي ديدگاهي معقول و منطقي دارد. روحاني رد برنامه هاي انتخاباتي خود اظهار داشت که براي بهبود وضعيت اقتصادي ايران تحريم هاي ضد ايراني کشورهاي غربي مي بايستي لغو شوند. وي براي افزايش تعامل با کشورهاي غربي در زمينه برنامه هسته اي اخيرا اظهار داشت که جمهوري اسلامي ايران حاضر است تا شفافيت بيشتري از خود نشان دهد."

نويسندگان مقاله در ادامه به لزوم تلاش سياستمداران آمريکايي براي تعامل مستقيم با ايران پرداخته و مي افزايند "انتخاب روحاني بعنوان رييس جمهور منتخب ايران اميدي را براي پيشرفت مذاکرات هسته اي ايجاد کرده است. با اين حال واشنگتن چگونه مي تواند از فرصت ايجاد شده به بهترين شکل ممکن استفاده نمايد (؟) بسياري از قانونگذاران کنگره تنها يک پاسخ در مقابل دولت اوباما پيرامون ايران مطرح کرده اند: فشار و تحريم بيشتر.

در ادامه اظهارات خصمانه نمايندگان آمريکايي "تد دويچ" نماينده مجلس نمايندگان آمريکا مدعي شد که "پيش از آنکه بخواهيم منتظر عملکرد رييس جمهور جديد ايران باشيم مي بايستي تحريم ها عليه آن کشور را تشديد کنيم." در حاليکه واقعيت آنست که در صورت کاهش تحريم ها دولت ايران نيز بيش از پيش ترغيب خواهد شد تا به مذاکرات هسته اي ادامه دهد." 

تحليلگران المانيتور در ادامه با ارايه توصيه هايي به دولت آمريکا اظهار مي دارند که مي بايستي با کاهش تحريم ها فرصت مناسب براي ادامه روند مذاکرات هسته اي را فراهم کرد. اين دو تحليلگر در اين باره افزوده اند "نخستين نکته اي که بايد به آن توجه داشت اينست که اعمال تحريم هاي جديد مي بايستي از دستور کار خارج شوند.

بايد به دولت "حسن روحاني" رييس جمهور جديد ايران اجازه داد تا شرايط را براي پيشبرد مذاکرات هسته اي فراهم کنند. تشديد تحريم ها و يا اعمال تحريم هاي جديد تنها باعث لطمه زدن به روند مذاکرات خواهند شد. اعمال تحريم هاي بيشتر و بيشتر بدون رسيدن به توافقي در جريان ديپلماسي رهبران ايران را به اين نتيجه خواهد رساند که دولت آمريکا تنها هدفش تغيير حکومت در ايران است و خواستار ايجاد توافق بر سر برنامه هسته اي ايران نيست. به همين خاطر، دولت آمريکا و گروه 1+5 مي بايستي پيش از اعمال هرگونه تحريمي با دولت روحاني وارد تعامل شوند. 

نکته دومي که دولت آمريکا مي بايستي مدنظر قرار دهد آنست که جلوي اقدامات نمايندگان آمريکايي گرفته شود. هم اکنون در منگره و سناي آمريکا لوايحي ضد ايراني ارايه شده اند که تنظيم کنندگان آنها خواستار تشديد سخت گيرانه تحريم هاي نفتي عليه ايران و افزايش تحريم بر بخش مالي و بانکي جمهوري اسلامي ايران مي باشند. نکته سومي که مقامات آمريکايي مي بايستي به آن توجه کنند آنست که تا زماني که آمريکايي ها مسئله تلاش در جهت تغيير حکومت در ايران را مطرح مي کنند نبايستي انتظار هيچ گونه نتيجه مثبتي از مذاکرات را داشته باشند." 

نويسندگان مقاله در نهايت اذعان مي کنند که رييس جمهور منتخب کشورمان نيز عضوي از نظام مقدس جمهوري اسلامي است و در اين باره مي افزايند "حسن روحاني" سياستمداري تيزبين است. با اين حال بايد دانست که ابراز تمايل وي به تعامل سازنده با کشورهاي غربي باعث ايجاد بحران براي نظام جمهوري اسلامي ايران نخواهد شد، نظامي که 34 سال است که بقاي خود را حفظ کرده است."



برچسب ها: ایران ، آمریکا ، اعتماد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار