ترکيه خواستار دريافت 24 ميليون دلار غرامت از رژيم صهيونيستي براي حمله کماندوهاي اين رژيم به کشتي مرمره آبي و کشته شدن 9 شهروند ترکيه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه يديعوت آحارونوت به نقل از يک مقام بلند پايه اسرائيل نوشت: به رغم عذرخواهي اسرائيل از ترکيه، مقامات ترکيه همچنان برخورد تحقير آميز را ادامه مي دهند.

به گفته مقامات اسرائيلي اختلاف دو طرف درباره ميزان غرامت و خودداري ترکيه از دادن تضمين درباره خودداري از پيگرد قضايي نظاميان اسرائيلي موجب بروز مشکل در مذاکرات دو طرف شده است. 

بر اساس اين گزارش ترکيه ابتدا خواستار پرداخت 40 ميليون دلار غرامت به بازماندگان قربانيان حمله 31 مه 2010 ميلادي کماندوهاي اسرائيلي به کشتي مرمره آبي بود اما اسرائيل رقم 5 ميليون دلار را پيشنهاد کرد. پس از تماس هاي روزهاي اخير ترکيه خواستار 24 ميليون دلار غرامت شده است اما اسرائيل پيشنهاد پرداخت 14 ميليون دلار را مطرح کرده است. 

خودداري ترکيه از دادن تضمين در اين باره که از پيگرد قضايي ژنرال گابي اشکنازي رئيس پيشين ستاد ارتش ترکيه و شماري از نظاميان اسرائيلي خوددداري کند،‌ طرف اسرائيلي را خشمگين کرده است و اين احتمال وجود دارد که طرف اسرائيلي نيز راه هاي ديگري را در پيش گيرد.

مليت نوشت: بنيامين نتانياهو چندي قبل با اصرار باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا از نخست وزير ترکيه عذرخواهي کرد. اين اقدام وي موجب شد جناح هاي ملي گرا در اسرائيل از نتانياهو به شدت انتقاد کنند.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار