بیش از 80کشور دنیا دارای کرسی‌های آینده‌پژوهی هستند.

مدیر مرکز آینده‌پژوهی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با اشاره به اینکه انسان امروزی در عصر دانایی قرار دارد، گفت : این دوران پس از پشت سر گذاشتن عصر کشاورزی و صنعت رسیده است که در آن دانش اساسی‌ترین سرمایه انسان‌ها و حکومت‌ها به شمار می‌رود.

خزایی با تاکید بر اینکه در این عصر رشد حیرت‌انگیز علوم و تغییرات و پیچیدگی نرم‌افزارها را شاهد هستیم، افزود : در اهداف آینده‌پژوهی بررسی‌ آینده‌های محتمل، مطالعه‌ بنیان‌های معرفتی آینده‌پژوهی، تلفیق دانش و ارزش برای طراحی اقدام اجتماعی و افزایش مشارکت مردمی تعریف شده است.

وی با تاکید بر اینکه افراد در تصمیم‌گیری‌های خود به حس شهودی رجوع کرده و ارزیابی یک موقعیت به طور ضمنی از تجارب متعددی استفاده می‌کند، تصریح کرد : شهود نمی‌تواند تجارب بیش از یک نفر را در فرایند تصمیم‌گیری دخالت دهد و شهود بدون دریافت اطلاعات فعال نخواهد شد.

مدیر مرکز آینده‌پژوهی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه امر آینده‌پژوهی در پنج حوزه تکامل پیدا می‌کند، گفت: پیش‌نگری به یادگیری حین عمل برآوردی، تقلیل‌گرا به پیچیده، افقی به عمودی، تحقیق تجربه‌گرای کوتاه‌مدت به تاریخ بلندمدت از جمله روایت‌های بزرگ و تحول سناریو به آینده‌پژوهی اخلاقی از جمله مسائلی است که در آینده‌پژوهی رخ می‌دهد.

خزایی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های ذهنی از جمله مولفه‌های مدیریت مدرن است، افزود : پیش‌بینی‌ها همیشه نادرست نیستند بلکه می‌توانند به ‌شکل قابل قبولی درست باشند و این مساله بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد : اغلب پیش‌بینی‌ها بر پایه فرض ‌جهان فردا شبیه به جهان امروز خواهد بود نهاده می‌شود.

مدیر مرکز آینده‌پژوهی دانشگاه تهران با اعلام اینکه مشکل دنیای امروز نبود ظرفیتی مناسب برای شناسایی و انتخاب اطلاعات درست است، گفت : دیگر مشکل دنیای امروز نبود اطلاعات نخواهد بود.

خزایی با اعلام اینکه نمی‌توانیم و نباید سعی در پیش‌بینی آینده داشته باشیم، افزود : در مطالعه آینده؛ در ایده‌هایی که نسبت به آینده وجود دارد محدود و محصور هستیم./س
برچسب ها: کشور ، دارای ، دنیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.