شهرستان مريوان در غرب استان و شهر مريوان در فاصلة 125 كيلومتري شمال غربي سنندج واقع شده است متوسط بارندگي سالانه مريوان بيش از 800 ميلي‌متر در سال مي‌باشد و بدين سبب پر بارانترين شهر استان محسوب مي‌گردد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، شهر امروزي مريوان حدود يك قرن سابقه تاريخي دارد و يكي از شاهزادگان شاهپور مشهور است شهر مريوان تا سال 1344 رسماً دژ شاهپور ناميده مي‌شد .
شهرستان مريوان مهمترين شهرستان استان از نظر گردشگري بوده و درياچه زريوار كه در 2 كيلومتري غرب اين شهر قرار گرفته است به عنوان مهمترين جاذبه‌ گردشگري استان محسوب مي‌گردد. موقعيت جغرافيائي شهر مريوان در مجاورت مرز عراق و وجود اجناس و كالاهاي خارجي ارزان قيمت، فاصله نزديك با مركز استان، آب و هواي مطبوع و محيطي طبيعي جنگلي و كوهستاني به همراه زيبائي و شكوه منحصر به فرد درياچه زريوار، مريوان را به مهمترين شهر توريستي استان تبديل نموده است به طوريكه در تمام ايام سال به علت وجود مركز خريد ارزان قيمت كالا، اين شهر مملو از مهمان  و مسافر مي‌باشد.
1- مراكز خريد شهري؛ يكي از دلايل اصلي انتخاب شهر مريوان براي مسافرت انگيزه خريد كالا و اجناس خارجي به قيمت ارزان است وخيابانهاي اصلي شهر و بازاري سرپوشيده موسوم به بازار اورامي‌ها از مراكز خريد گردشگران مي‌باشند.
2- درياچه زريوار؛ اين درياچه مهمترين تالاب و كم‌نظيرترين جاذبه آبي در غرب كشور محسوب مي‌گردد كه در فاصله اندكي از شهر مريوان و در ارتفاع 1285 متري سطح دريا قرار گرفته است. دور تا دور درياچه را كوه‌هاي پوشيده از جنگل فرا گرفته و به زيبائي آن افزوده است. طول درياچه 5/4 كيلومتر و عرض آن حدود 2 كيلومتر مي‌باشد و مساحتي حدود 850 تا 900 هكتار را در بر گرفته است عمق متوسط درياچه 3 متر (2 الي 5 متر) بوده كه از نظر عمق، وسعت و حجم آب شرايط بسيار مناسبي براي قايقراني و اسكي روي آب فراهم نموده است.
3- تفرجگاه‌هاي جنگلي اطراف:به علت وجود محيط كوهستاني و جنگلي در اطراف مريوان تفرجگاه‌هاي بسياري وجود دارد از جمله مي‌توان به رودخانه و سد گاران در محور اصلي مريوان به سقز، محوطة جنگلي اطراف روستاي سياناو و تفرجگاه ملاقوبي در كنار سنندج- مريوان پشت روستاي هجرت اشاره نمود.
6- صنايع دستي و سوغات محلي:مهمترين محصولات صنايع دستي مريوان محصولات چوبي، گيوه‌هاي محلي و شال دستباف است. همچنين عسل طبيعي سرشيو به عنوان سوغات محلي مريوان در بازار شهر به گردشگران عرضه مي‌گردد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.