عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروزه موثرترین شیوه اطلاع رسانی شیوه غیر مستقیم است؛ لذا پیام های آموزشی باید به صورت غیر محسوس در بطن برنامه های تلویزیونی ارائه شود تا بر روی مخاطبان تاثیر گذار باشد.

دکتر حمید ضیایی پرور استاد ارتباطات دانشگاه سوره و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نقش مهم رسانه های جمعی از جمله رسانه ملی در پیشگیری و کاهش آسیب های اخلاقی افزود: رسانه ملی می بایست پیام های آموزشی را به صورت نامحسوس در بطن برنامه های تلویزیونی و سریال ها و همچنین برنامه هایی که برای کودکان از جذابیت بیشتری برخوردار است، تصویر سازی و الگو سازی کنند.

وی ادامه داد: پیام های آموزشی به صورت مستقیم بر روی مخاطبان تاثیر گذار نیستند از این رو برنامه ها و پیام های تلویزیونی باید هنرمندانه تهیه شده تا در ذهن مردم نهادینه شوند.


این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه رسانه های جمعی نقش بسیار پیشگیرانه در بروز آسیب ها و پدیده های اجتماعی دارد، ادامه داد: قطعا یکی از مهمترین کارکردهای رسانه بالا بدون سطح سواد عمومی مردم است که این امر نیز با ارائه نکات آموزشی بوسیله تهیه برنامه های جذاب برای گروه های مختلف مخاطبان است.

ضیایی پور با بیان اینکه عملکرد رسانه ملی در قبلا نظام آموزشی کشور کلاسیک و سنتی موثرتر بوده است، گفت: متاسفانه نظام آموزشی کشور امروز که 3 میلیون تعداد از مردم معتاد شدند و یک پنجم خانوارها نیز درگیر این معضل شدند می خواهند در کتاب های درسی به موضوع مواد  مخدر در کتاب های درسی بیان کند اما در خلاء نظام آموزشی کشور رسانه ها با استفاده از ظرفیت هایشان در این زمینه موثر تر عمل کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر متناسب با پدیده شوم اعتیاد که به سمت کشور بوده است اقدامات موثری انجام نشده است، اظهار داشت: همچنین رسانه های ملی جمعی(تصویری و مکتوب) به طور کامل نقش خودشان را ایفا نکرده اند چرا که اگر ایفا می کردند در این وضعیت امروزی دچار نمی شدید حتی گاهی نقش رسانه ها معکوس بوده است یعنی با قهرمان سازی افرادی که در زمینه قاچاق مواد مخدر فعالیت می کنند الگوی نادرستی را به مخاطبان ارائه کردند؛ لذا رسانه ها باید با وسواس بیشتری عمل کنند./ع2
برچسب ها: آموزش ، دانشگاه ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار