به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران، زبان و رفتاری که سیاستمداران ترکیه در برخورد با مردم خود و سایر کشورها در پیش گرفته‌اند، بسیار مخرب و دارای عواقب ناخوشایندی است که از سوی جامعه بین الملل اصلا مورد قبول نیست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "ایلنور کویک" می‌نویسد: سیاستمداران ترکیه کم کم به این موضوع پی می‌برند که زبان تند و زننده‌ای که آنها در داخل کشور استفاده می‌کنند، نه تنها در مجامع اروپایی غیرقابل قبول است، بلکه به موقعیت سیاسی ترکیه در صحنه بین الملل نیز خدشه وارد می‌کند.
رهبران ترکیه بیش از گذشته در برابر مخالفان خود، چه در سخنرانی‌های پارلمانی و چه در میادین راهپیمایی، از زبانی تند و زننده استفاده می‌کنند. آنها در ماه‌های اخیر این رفتار را در مجامع اروپایی و یا در برخورد خود با دیگر دولت‌های اروپایی نیز در پیش گرفته‌اند که به شدت موجب بروز واکنش‌های منفی شده است.


*** واکنش شدید اگمن باغیش نسبت به اقدام مرکل 
آخرین مورد، به اظهارات «اگمن باغیش"، وزیر امور اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ترکیه در مذاکرات مربوط به الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا بازمی‌گردد؛ وی گفت اگر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به موضع منفی خود عیله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ادامه دهد، وی نیز به عاقبت سیاستمداران بازنشسته‌ای چون نیکلاس سارگوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه که شدیدا مخالف عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بود و در نهایت نیز در انتخابات 2012 شکست خورد، دچار خواهد شد. «باغیش» اظهارات خود را در «مرکز کنگره گلدن هورن» در تاریخ 20 ژوئن که به طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد،‌ بیان کرد.
سخنان «باغیش» در واکنش به خبری بود مبنی بر اینکه اعضای اتحادیه اروپا به دنبال مخالفت آلمان و هلند نسبت به آغاز فصل جدیدی از مذاکرات این اتحادیه با ترکیه که می‌توانست موجب ارتقای روابط گردد، به اجماع لازم دست پیدا نکردند.


*** سفیر ترکیه برای توضیح به وزارت امور خارجه آلمان احضار شد
به علاوه، «باغیش» مرکل را متهم کرد که مخالفت وی به خاطر مبارزات انتخاباتی است. «آندراس پشکه»، سخنگوی دولت آلمان گفت که اظهارات «باغیش» غیرقابل قبول است. به گفته وی: «این اظهارات با ناباوری شدیدی در آلمان روبه رو شد. ما موضع خود را کاملا مشخص خواهیم کرد. به دنبال این اتفاق، سفیر ترکیه برای توضیح به وزارت امور خارجه احضار شد.
در تاریخ 21 ژوئن، «باغیش» بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن گفته، ترکیه از برخورد برلین کاملا «دلسرد» شده است و از احضار نماینده ترکیه «ابراز تاسف» می‌کند.
در این بیانیه می‌خوانید: «ما از برخورد آلمان در مخالفت با آغاز این فصل از مذاکرات دلسرد شده‌ایم. ما احساس می‌کنیم که صداقتمان ما را ملزم می‌کند که ناامیدی و دلسری خود را ابراز کنیم. به علاوه، ما از حساسیت و سوء برداشت دوستان آلمانی که به طور ناعادلانه‌ای ترکیه را در مورد آزادی بیان مورد انتقاد قرار داده‌اند، در برخورد با این تذکر صادقانه، متاسف شدیم.»


*** وزیر امور اتحادیه اروپا مرکل را تهدید کرد
«باغیش» پس از این اظهارات، حتی تا تهدید مرکل با پیامدهای اقتصادی پیش رفت و گفت: «من امیدوارم که او اشتباه خود را جبران کند... یا در غیر این صورت [این رفتار وی] منجر به بروز واکنش‌هایی خواهد شد. مرکل باید منافع 4000 تاجر آلمانی را در ترکیه در نظر بگیرد.» «باغیش» پس از شرکت در مراسم افتتاح یک انجمن، در 22 ژوئن در منطقه سلطان بیلی استانبول، به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.
«باغیش» به وضوح نشان داد که از رفتار خود پشیمان نیست و به نظر می‌رسد که وی گمان می‌کند اظهاراتش موجب خواهد شد که آلمان‌ها پیش از آنکه با ترکیه به مخالفت برخیزند، مجددا در رفتار خود تجدید نظر کنند. احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه برای آرام کردن آلمان‌ها مجبور به مداخله شد.  داوود اوغلو در تاریخ 25 ژوئن به «المانیتور» گفت که وی در 24 ژوئن، با «گوییدو وسترول»، وزیر امور خارجه آلمان به صورت تلفنی گفت و گو کرده است و وی را متقاعد کرده تا اظهارات «باغیش» را نادیده بگیرد. آلمان‌ها سرانجام از مخالفت خود با آغاز فصل جدید مذاکرات مربوط به عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا، دست کشیدند. 
«سامی کوهن»، سرپرست مفسران سیاست خارجی «المانیتور» گفت، رفتار «باغیش» و زبان تند و زننده وی زیان آور است و حاکی از گرایش کلی سیاستمداران ترکیه در استفاده از این نوع زبان در صحنه بین الملل است. 


***زبان توهین‌آميز ترک‌ها کارساز نیست
به اعتقاد «کوهن»، سیاستمداران ترکیه باید بدانند که آن چه که در اروپا اهمیت دارد، بحث و تبادل نظر است و توهین‌ و تهدید هیچ جایگاهی ندارد. به گفته وی: «اگر شما به افراد توهین کنید و به آنها دشنام دهید، به دو دلیل بازنده خواهید بود. اول آنکه در این صورت نمی‌توانید شرکای خود را متقاعد سازید؛ دلیل دوم نیز این است که با این برخورد، موجب بروز واکنش‌های ناخواسته‌ای خواهید شد.»
به گفته «کوهن»، کسانی که در مورد عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تردید دارند، هنگامی که شاهد برخوردی مانند مورد اخیر «باغیش» و مرکل باشند، طبیعتا حق را به کسانی می‌دهند که مخالف پیوستن ترکیه به اروپا هستند. وی گفت: «چنین مواردی تنها به نفع مخالفان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا است و آنها خواهند گفت که «ما به شما گفته بودیم، این افراد با هنجارها و فرهنگ ما متناسب نیستند و هیچ جایگاهی در بین ما ندارند.»
به گفته «کوهن»، سیاستمداران ترک، نمی‌توانند از زبانی که در میادین راهپیمایی برای فرونشاندن هیاهوی مردم از آن استفاده می‌کنند، در عرصه دیپلماتیک به کار ببرند.


*** برخورد ترک‌ها در عرصه بین الملل جایگاهی ندارد
وی به علاوه تاکید کرد که مخالفان در ترکیه نیز دچار چنین مسائلی هستند. «کمال قلیچ دار آوغلو»، رهبر اصلی مخالفان و رئیس حزب جمهوری خلق در 16 ژوئن در پارلمان اروپا با مقایسه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با بشار اسد، رئیس‌جمهور گرفتار سوریه، با واکنش منفی روبه رو شد. وی اردوغان را در پارلمان اروپا قاتل نامیده بود.
«هانس سوبودا»، نایب رئیس فراکسیون سوسیالیست در پارلمان اروپا، «قلیچ داراوغلو» را به خاطر چنین رفتاری به شدت مورد انتقاد قرار داد و نشست از پیش تعیین شده با وی را لغو کرد.
به گفته پروفسور «دوغو ارگیل»، استاد جامعه شناسی، سیاستمداران ترکیه هنجارها و ظرافت‌های سیاسی اروپایی را فراموش کرده‌اند. وی در مصاحبه با «المانیتور» گفت،‌ در طول این سال‌ها، سیاستمداران ترکیه عادت‌های بدی مانند خودبینی را در خود پرورش داده‌اند و با زبانی صحبت می‌کنند که گویی این حقیقت را که سیاست هنر مصالحه و سازش است،‌ نادیده گرفته‌اند.
وی به علاوه گفت: افرادی در ترکیه بر عرصه سیاست تسلط پیدا کرده‌اند که زبان مورد استفاده آنها، متناسب با سابقه اجتماعی آنها است. از این رو، آنها در حالی که سعی دارند مردم ترکیه را در میادین راهپیمایی با این نوع زبان کنترل کنند، در عرصه اروپا به خاطر این نوع طرز برخورد، با واکنش‌های منفی روبه رو می‌شوند.
به گفته «ارگیل»، ترکیه افراد تحصیل کرده و فرهیخته زیادی دارد اما آنها از سیاست دوری می‌کنند؛ «آنها باید برای وارد شدن به سیاست و تاثیرگذاری در این عرصه، تشویق شوند.»


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار