"سوزان مالوني" تحليلگر انديشکده "بروکينگز" در مقاله اخير خود با اذعان به افزايش موج قيام مردمي در بحرين و عربستان پيش بيني مي کند که دولت آمريکا منافع خود در منطقه را از دست مي دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  انديشکده بروکينگز ؛ مالوني با تمرکز بر سياست کشورمان در قبال منطقه خاورميانه و نتيجه انتخابات اخير رياست جمهوري مي افزايد "طي هفته هاي اخير، ناظران امور ايران توجه خود را معطوف به امور داخلي آن کشور از جمله پيروزي "حسن روحاني" در انتخابات رياست جمهوري نموده اند. همچنين آنان بيشتر به برنامه هسته ايران و مذاکرات آن کشور با قدرتهاي غربي توجه دارند. با اين حال کمتر تحليلگري در اين مدت به رويکرد ايران در قبال تحولات منطقه اي و بحران سوريه پرداخته است." 

مالوني در ادامه با اشاره به کناره گيري امير قطر از قدرت و انتقال تاج و تخت سلطنت از سوي وي به پسرش مي افزايد ""شيخ حمد بن خليفه آل ثاني" امير قطر کشوري کوچک و نفت خيز در خليج فارس به تازگي اعلام کرد که قدرت را به پسرش شيخ "تميم بن حمد آل ثاني" واگذار کرده است.  بايد توجه داشت که دوحه نقش مهمي در تامين منافع آمريکايي ها در منطقه ايفا مي نمايد. کشور قطر ميزبان پايگاه هوايي آمريکايي هاست. " 

نويسنده مقاله در ادامه پيش بيني مي کند که با ديدار مقامات ايراني با امير جديد قطر امکان بهبود روابط دوجانبه تهران – دوحه فراهم خواهد شد و در اين باره مي افزايد "با انتخاب امير جديد قطر وي احتمالا به تهران سفر خواهد کرد. در جريان اين ديدار قطعا مذاکراتي ميان نخست وزير و وزير امور خارجه قطر با مقامات ايراني صورت خواهد گرفت. سخنگوي وزارت امور خارجه قطر پس از انتخاب امير جديد قطر اظهار داشت "ما بدنبال توسعه روابط خود با کشور قطر هستيم. جمهوري اسلامي ايران خواستار حفظ ثبات در قطر و ساير کشورهاي حاشيه خليج فارس از اهميت بالايي برخوردار است." 

مالوني در ادامه مقاله با اذعان به ادامه روند قيام مردمي در کشور بحرين مي افزايد "در طول دو سال گذشته قيام مردمي در بحرين اوج گرفته است. حتي اعزام نيروهاي نظامي سرکوبگر سعودي و اماراتي نيز نتوانست موج قيام شيعيان بحرين که عليه رژيم آل خليفه به پاخاسته اند را متوقف سازد."

نويسنده در ادامه مقاله خود با اشاره به قيام مردمي در بحرين و افزايش تاثير و نفوذ کشورمان در منطقه مي افزايد "اکنون ناآرامي در بحرين ادامه دارد.  در اين ميان به احتمال زياد بي ثباتي در عربستان سعودي نيز افزايش خواهد يافت. براي واشنگتن بحرين يک نقطه استراتژيک مهم است چرا که ناوگان دريايي نظامي آمريکايي ها در آن کشور قرار گرفته است. در اين صورت و با ادامه ناآرامي در بحرين، دولت آمريکا نمي تواند حضور خود در منطقه و حفظ منافعش را تضمين نمايد." 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار