محصولات استراتژیک در فارس آب‌بر نیست.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: برخلاف گفته‌های برخی افراد غیرکارشناس که ذرت را محصول آب‌بر می‌دانند در رده‌بندی‌های علمی ذرت، رده هشتم مصرف آب را دارد.

به گفته خرد ، گندم فارس نیز در رده‌های پایین‌تر قرار دارد چرا که گندم این استان کشت شتوی است و عمده نیاز آبی خود را از بارندگی تأمین می‌کند.

وی افزود: عمده نگرانی ما از مصرف آب در بخش کشاورزی از محصولات صیفی است که آب آن باید یا از اعماق زمین یا از پشت سدها تامین شود.

خرد با بیان اینکه متناسب با نقش استان فارس در تولید محصولات غذایی استراتژیک کشور که نقش اصلی را تامین امنیت غذایی دارد باید از بودجه‌های ملی سهم بیشتری برای فارس در نظر گرفته شود افزود: در سطح استان فارس تولیدی که انجام می‌شود به تناسب آب مصرفی، اقتصادی بوده اما با این وجود هدفگذاری ما در این استان بالا رفتن میزان محصولات تولیدی نسبت به آب مصرفی در این بخش است.

مدیرکل جهاد کشاورزی فارس با اشاره به این گفته که در فارس بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود افزود: این گفته مبنای علمی ندارد و آنچه که بر اساس پایش‌های میدانی و موردی در حوزه‌های مختلف انجام شده حاکی از آن است که درصد قابل توجهی از آب مصرفی بخش کشاورزی در طول مسیر انتقال آب به صورت فرونشت و تبخیر هرز می‌رود.

خرد افزود: در سال زراعی جاری میزان آبی که از سد درودزن از مسیر رودخانه کر برای آبیاری پایاب سد در مناطق زرقان و خرامه رهاسازی می‌شد 30 متر مکعب بوده اما اندازه‌گیری‌ها در پایین‌دست میزان آب را تا 20 متر مکعب دانست.

وی گفت: سزاوار نیست این هدررفت آب را به پای مصرف کشاورز بنویسیم و بدون مرجع علمی با نقل قول‌های مبهم نقایص بخش‌های دیگر را بر عهده کشاورزی بیاندازیم./س

برچسب ها: محصولات ، آب ، بر ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.