شرکت ملی نفت ایران ارزش کل نفت و گاز کشف شده کشور در سال گذشته را ٥٥٢,٥ میلیارد دلار و هزینه انجام این طرح های سرمایه ای را ٢٢٩ میلیون دلار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با هدف شتاب بخشی به عملیات اکتشاف، پهنه کشور را به ٩٦ بلوک اکتشافی تقسیم کرده است. بر اساس اعلام این شرکت کل افق های حفاری شده در ایران تا کنون به حدود ٨٣٠ افق رسیده است. تعداد ٢٥٣٩ افق حفاری نشده بدون اولویت و ٩٩٣ افق حفاری نشده با اولویت نیز در کشور وجود دارد که به تدریج عملیات حفاری در آن به انجام خواهد رسید.
 
بر اساس برنامه چهارم توسعه، حدود ٤٤٠٩ میلیون بشکه نفت در ایران کشف و این موضوع سبب شد که کشور ما بتواند در سال های ٢٠٠٦ و ٢٠١٢ به لحاظ کشف مقدار ذخایر نفت و گاز رتبه نخست را کسب کند.
 
شرکت ملی نفت سال گذشته هزار و ٨٩١ میلیون بشکه نفت و حدود ٣٨٨ میلیارد فوت‌مکعب گاز قابل برداشت کشف کرده است.
 
کشف سازند جدید زکین یکی از مهمترین موفقیت های اکتشافی این شرکت در سال گذشته بود. میادین مهر (مخزن آسماری)، یادآوران (مخزن فهلیان)، سامان (مخازن آسماری پایینی، آسماری بالایی و کلهر)، جفیر (مخزن ایلام)، سپهر (مخازن فهلیان و گدوان)، سهراب (مخازن ایلام بالایی، ایلام پایینی، سروک و کژدمی) و دهلران (مخزن آسماری) از دیگر فعالیت های اکتشافی انجام شده در  سال گذشته است.
 
اکتشاف ١٢ مخزن نفتی و گازی در سال ٩٠
عمده فعالیت های اکتشافی در سال ٩٠ نیز در مناطق مرزی انجام شده است که در نتیجه آن در مجموع هیدروکربور مایع و گاز اکتشافی قابل استحصال برابر با ٨١٩٥ میلیون بشکه معادل نفت خام (٢٨٧٠ میلیون بشکه هیدروکربور مایع شامل نفت خام، مایعات و میعانات گازی) قابل استحصال و ٨٤٦,٢ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی قابل استحصال)  گزارش شد.
 
اکتشاف ١٢ مخزن نفتی و گازی در ٦ میدان خیام، مدار، دلاوران، فرزاد الف، یادآوران (افزایش مخزن سروک) و سومار و اکتشاف میدان سردار جنگل در حوزه دریای خزر از دستاوردهای اکتشافی در سال ٩٠ است.
 
بر پایه این گزارش، تاکنون تنها ١٨ درصد از پتانسیل های نفتی منطقه زاگرس و خلیج فارس کشف و تولید شده است و با توجه به اینکه حدود ٨٠ درصد از ذخایر هیدروکربوری ایران در مناطق زاگرس و خلیج فارس واقع شده است، زمینه های بیشتری برای اکتشاف در این منطقه وجود دارد.  
 
هم اکنون سیر فعالیت های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حوزه گنبدهای نمکی متمرکز شده؛ البته در زمینه تولید از منابع نامتعارف نفت و گاز نیز فعالیت هایی انجام شده است. مطالعات روی شیل های نفتی قالیکوه در الیگودرز، پروژه پژوهشی برآورد حجم ذخیره منابع شیل نفتی قالیکوه، پروژه پژوهشی مطالعه تفصیلی ژئوفیزیکی منابع هیدرات گازی در دریای عمان (که تا کنون ٤٢ درصد نیز پیشرفت داشته است)، ارزیابی تمام لایه های شیلی در حوزه های رسوبی ایران و پروژه پژوهشی برآورد حجم ذخیره منابه شیل گازی در ناحیه گلستان از جمله این اقدام ها است.
 
با توجه به اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش ظرفیت تولید نفت، میدان های مشترک درغرب کارون بیشترین سهم  را در این زمینه خواهند داشت. از این رو هم‌اکنون انجام عملیات اکتشافی در نواحی مرزی از راهبردهای اساسی این صنعت است همچنین فعالیت‌های اکتشافی در اطراف میدان‌های مشترکی که در گذشته کشف شده (از جمله میدان‌های یادآوران و آزادگان) در لایه‌های دیگر نیز در حال انجام است. هم‌اکنون فعالیت‌های اکتشافی ایران در آب‌های خلیج فارس  ١٠٠ درصد و در خشکی حدود ٦٧ درصد در نواحی مرزی انجام شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ارزش ، ذخایر ، نفت ، گاز ، کشف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار