مدير حفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي گفت: مرحله مبارزه با آفت سن گندم در مرحله مادری سپری شده است و كشاورزان بايد منبعد مبارزه با پوره این آفت را جدي بگيرند.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمودکيا در جلسه شورای هماهنگی سازمان بابيان اينکه تمام کانونهاي آلوده به آفت سن گندم در استان شناسايي ومبارزه شده است گفت: به علت پايان تخم ريزي آفت سن گندم و خروج پوره ها از تخم دربرخي مناطق استان و به نرم رسیدن جمعیت پوره آفت درتعدادي از شهرستانها، سمپاشي در مرحله پورگي اين آفت نیز توصیه می شود.

وي از سموم دسيس و فنيتروتيون بعنوان سموم پيشنهادي مديريت حفظ نباتات استان براي مبارزه با آفت سن گندم نام برد و خاطر نشان كرد: در اين مرحله از مبارزه با آفت، سموم فنيتروتيون با دز يك ليتر در هكتار و دسيس با دز 300 ميلي ليتر در هكتار توصيه مي شود. مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي استان با بيان اينکه لازم است کشاورزان قبل از اقدام به سمپاشي با كارشناسان حفظ نباتات مديريت هاي جهادكشاورزي در شهرستان خود مشاوره كنند تا از اتلاف هزينه و زمان جلوگيري كند افزود: سرعت عمل در سمپاشي مناطقي كه داراي آفت سن گندم مادري است مورد تاكيد بوده و چنانچه مبارزه با اين آفت در مرحله 'سن مادر' به طور كامل انجام نشده ،احتمال طغيان آن پس از خروج پوره ها و عدم كنترل آنها،وجود خواهد داشت.

دبيرستاد مبارزه با سن غلات استان با بيان اينکه بر اساس پيش بيني ها اگر مبارزه به موقع با اين آفت انجام نشود خسارت کمی و کیفی به محصول وارد خواهد شد خاطرنشان كرد: تخريب مراتع در اثر چراي بيش از حد، کاهش بارشها در برخي شهرستانها، گرم وخشك بودن هوا و مبارزه نكردن به موقع كشاورزان با اين آفت موجب افزايش جمعيت سن خواهد شد. مهندس کيا كاهش توليد محصول و پايين آمدن كيفيت نانوايي گندم را از تاثيرات منفي حمله سن گندم به مزارع عنوان نمود و افزود: شهرستان ملكان با 8 هزار هکتار سطح مبارزه ، شهرستان ميانه با 10 هزارو 633 هکتار و شهرستان مراغه با 5 هزار و 100هکتار سطح مبارزه زميني با سن مادر بيشترين مناطق و كانون هاي آلوده به سن مادر را تشکيل داده است.

وي با بيان اينکه مبارزه نكردن به موقع با سن مادر موجب افزایش جمعیت سن گندم شده و مزارع را براي سالهاي آينده نيز به شدت آلوده مي كند افزود: تا آخر خرداد ماه 26 هزارو 476 هکتار مبارزه با سن گندم در مرحله مادری به اتمام رسیده است و مبارزه باپوره‌هاي سن گندم نيز در 8 هزارو 305 هکتار در حال انجام است.

کيا با بيان اينکه کشاورزان براي مقابله با آفت سن گندم، همکاري بسيار خوبي با مديريت حفظ نباتات داشته‌اند و بدين ترتيب گندم امسال از لحاظ اقتصادي مناسب بوده و داراي کيفيت خوبي است تصريح کرد: بارش‌هاي مناسب در بيشتر شهرستانها باعث شده است که رشد گندم در شرايط مطلوبي قرار گيرد و از نظر خسارت به محصول و سن زدگی، هیچگونه مشکلی وجود نخواهد داشت./ب

برچسب ها: آفت ، سن ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.